0,0 promille alkohol för att köra bil kan bli verklighet i hela EU

Från sajten:
https://teknikveckan.com/00-promille-alkohol-for-att-kora-bil-kan-bli-verklighet-i-hela-eu/

Genom att sänka gränsen för alkohol i blodet vid bilkörning till 0,0 promille kan vi spara 5000 liv varje år. I Sverige ligger den på 0,2 medan våra grannländer Danmark och Finland har 0,5. Redan vid 0,1 promille ökar risken att vara med i en dödlig olycka med 37%.

Storbrittanien är värst med sina 0,8 promille vilket i sin tur ökar risken för en dödlig olycka med hela 13 gånger.

Nu vill alltså European Transport Safety Council minska gränsen till 0,0 som ett led att harmonisera reglerna för hela EU. Målsättningen är att halvera antal dödsolyckor före 2030. Idag ligger det på ungefär 25 000 stycken per år.

Endast sju länder har en gräns på 0,2 eller lägre. Från och med 2022 måste alla nya bilar som säljs i Europa vara förberedda för att installera alkoholås.

Vi på Teknikveckan testade nyligen alkomätare med mycket god träffsäkerhet och det ser du i videon ovan.

 

Bra, enkelt att hålla reda på.

affiliate länk?
Kan nog bli en mellan modell i julklapp till mig själv :grin:

Här! Håll också utkik i teknikkalendern framöver!

0.8 i Storbritanien?! Tha fuck! Då är man typ salongis eller? Sjukt att man får köra bil då!

De hade visst en reklamkampanj en gång likt en fyra-stegs växellåda. 1-2-3 gick bra men inte fyran - antal starköl då.

Edit, det var fem-stegs växellåda och det var visst fake men så här menade de som gjorde den att det skulle sett ut 1972 :slight_smile:

image

Jag gillar att man försöker få principen att bli bil=ingen alkohol, men är verkligen en promillegräns på 0,0 realistisk? Det är ju små mängder alkohol i allt från filmjölk till munskölj och “alkoholfria” drycker.

I övrigt gäller det ju att komma bort ifrån den typen av resonemang som i reklamkampanjen ovan. Jag har bott många år i USA (MA) där det också är 0,8 och de flesta räknar på hur mycket dom kan dricka och fortfarande köra hem.

Jag är till och med skeptisk till alkomätare som i testet. Det är ju bra att kolla så man inte är över den lagliga gränsen men det leder till tankefelet att man kan dricka alkohol och sen köra bil lite senare. Och alltså skulle vara ok att köra bil med 0,15 promille i blodet för att man inte bryter mot lagen.

Efter 30 min så är det ingen rest kvar från något “alkolfritt” munskölj ger bara effekt på mätarna - utan kroppen och det är bara minuter efter sedan ger det ingen effekt på mätare.

Kanske svar på varför britterna röstar som de gör…

1 gillning