AC med HomeKit

Snart är sommarvärmen här och därmed en stekhet ovanvåning :smiley:

Finns det en AC med HomeKit-stöd? Vilken ska man isf ha?

1 gillning

Det är bara att omfamna värmen. Som vi har väntat!:wink:

1 gillning

Kör Tado med en Electrolux AC. Funkar super. Är så redo jag bara kan bli för stekhet sommarvärme :sunglasses:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/klimat-varme/luftkonditionering/electrolux-chillflex-pro-exp26u338cw/1006781.9404/

Man kan alltså köra Tado till portabla AC!?! Untressant,
Funkar den till alla portabla AC?

Ingen aning. Har ingen AC eller Tado. Jag googlade lite bara och det var det jag hittade.
Men @lisell kanske vet?

Portabel AC är ett mög. Men ja, tado funkar så länge din “AC” kan ta emot IR signaler, tex om den har en fjärrkontroll.

1 gillning

Har denna HomeKit-stöd?

Ingen AC har homekit stöd(Finns en eller två utomlands) - Men tado har homekit och dom stödjer alla med fjärrkontroll.

Ok, blir svårt om man inte kan använda Tado :slight_smile:

Synd att hemmastereon står nere i vardagsrummet :crazy_face:

bild

Tado säger själva att den funkar med i princip alla AC:s som har en fjärrkontroll med en skärm som visar aktuella inställningar. Fjärrkontrollen används bara vid konfigurationen. Men jag antar att det har att göra med att AC:n återrapporterar till fjärrkontrollen eller nått?
Anyway så funkar alltså inte den AC jag länkade direkt med homekit. Men den funkar kanon med Tado. Jag hade tänkt köpa en billigare AC från Andersson. Men den fjärrkontrollen har tyvärr ingen skärm. Den AC jag länkade var den billigaste AC jag hittade som har skärm med aktuella inställningar. :blush:

1 gillning

Här har Tado själva en supportsida om kompatibilitet!
https://www.tado.com/de-en/products/smart-ac-control#compatibility-section

Finns där inga AC:s med HomeKit-stöd för alla oss i den stora massan som INTE bor i hus?

Hur menar du?
Alternativet för oss i lägenhet är väl främst en portabel AC. Även fast det inte är optimalt då du behöver ett relativt stort utlopp för varmluft.
Men som sagt funkar även det kanon med Tado (och sensibo för den delen)

Själv bommar jag igen ett litet fönster för att kunna ha utloppet ute hela tiden. På så sätt kan jag starta precis när jag vill direkt via homekit. Ambitionen är att kunna få dit allt och kunna ta bort den sen till vintern helt utan bestående åverkan på varken vägg eller fönsterkarm :speak_no_evil:

Tack!

En sån blir det!

1 gillning

Du förstod inte vad jag menade och nu förstår jag inte hur DU menar :smiley:

Ja, portabel AC är ju det som gäller för lägenhet och då uppstår ju problem var man ska göra av värmen. Att ha en AC som leder den genom ett större rör ut är ju inte att tänka på, att ha ett sådant liggandes över vardagsrumsgolvet och ut genom fönstret är inte att tänka på. Sedan finns det de som går till kondens och där med vatten som ska tömmas men jämna mellanrum. Har vi några förslag här?

Tado fungerar ju inte i en lägenhet då man inte har egen möjlighet att styra sådana flöden.

Sådär nästan 2 månader senare så slog det mig att jag borde posta min lösning på detta. Har Tado och AC från Electrolux som jag tidigare skrivit. Den kondenserar själv vattnet och sen borde man nog egentligen tömma eventuellt som inte kondenserats samtidigt som man rengör filter (Ska göras varannan vecka inte gjort än heh) Har byggt ett eget fönsterkit av en enkel skiva som jag bara satt i fönstret och sen satt en bräda som håller emot från utsidan. Lätt att ta bort och lämnar inga spår alls vilket passar super för mig som bor i hyresrätt. Så jag kör AC med automatiseringar och liknande i HomeKit utan problem :slight_smile:

1 gillning


Bjuder på en liten bild från utsidan. Det enda negativa är väl att ljudisoleringen inte är riktigt lika bra som när fönstret är stängt. Men mycket bättre än att ha det på glänt och stick ut en slang!

1 gillning