Allt du behöver veta om iOS 13.1

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple/allt-du-behover-veta-om-ios-13-1/


image

Det var inte många dagar sedan iOS 13 introducerades men idag har Apple släppt iOS 13.1 samt iPadOS och för våra telefoner innebär det en rad buggfixar och även lite nya funktioner och förbättringar.

Förfinade HomeKit-ikoner – I hem-appen har Apple jobbat en aning på ikonerna som visar vilket typ av tillbehör det är som är tillagt i HomeKit. Det är en helt grafisk ändring och ger inga nya funktioner.

Ny volymikon när AirPods är anslutna – Nu när vi har AirPods, HomePod eller hörlurar från det Apple-ägda Beats anslutna till vår iPad eller iPhone så syns även en bild på tillbehöret i den uppdaterade volymindikatorn, en liten men trevligt tillägg.

Meddela dina nära kära när du är framme – Låt oss säga att du ska åka till släkten som bor 30 mil bort, då kan du efter att du har knappat in din destination i Kartor trycka på ”dela ankomsttid”. Då kan personen eller personerna se exakt var du befinner och vilken tid du kommer anlända.

Dynamiska bakgrunder – Det var länge sedan Apple gav dynamiska bakgrunder kärlek och nu har de gjort justeringar både i färger och utseendet på dessa. De var tidigare bara tillgängliga till iPhone X och senare modeller men nu kommer även äldre enheter kunna ha dynamiska bakgrunder.

Shortcuts Automatiseringar – Nu går det att skapa både personliga och hem-automatiseringar i Shortcuts-appen och du kan ställa in att en automatisering ska triggas automatiskt när vi är vid en specifik plats, en tid på dagen, när ett alarm går igång eller när vi lägger vår iPhone på en NFC-tagg.

Mindre nyheter och förbättringar:

  • Förbättrat mus-stöd där ni nu kan mappa högerklick på musen för att agera 3D Touch (långtryck)
  • TestFlight-appar har en gul prick bredvid namnet på ikonen för att indikera att det är en betaversion av appen
  • HEVC-videoformatet får stöd för alpha-kanaler för bättre och lättare möjligheter att använda green screen.
  • En rad buggfixar som ska lösa många av problemen med iOS 13.0

 

 

1 gillning

Detta kräver att motparten också har iOS va? :thinking:

Nepp! Går att skicka som SMS!

1 gillning

Nedladdad och klar…:smiley:

1 gillning

Inget nytt om ”deep fusion” eller sparar Apple det som artilleri efter pixel 4 lanserats?

Prylarna trådfri slutade att fungera i hem-appen (“Inget svar”) när jag installerat 13. Hue och Eve fungerar bra. Är det bara att resteta allt trådfri och börja om?

Dra ur kontakten till din trådfri-hub och sätt i den igen. Löst problemet de 3 gångerna jag haft problem i ios13.1.

Där satt den! Tack för hjälpen.

1 gillning

Trådfri har generellt behövt startas om någon gång emellanåt - åtminstone hemma hos oss.

Ja, det har jag fått göra massor av gånger tidigare och nu efter iOS 13 har jag för göra det MINST en gång om dagen.

Nu är det nog med Trådfri och deras produkter, rena hobbystatusen på dessa. Det är tur man har ganska få, dessa byts ut till Philips nu direkt.

Inte haft problem med Trådfri på ett år ca…

Jag har inte haft problem sedan i februari då jag skaffade trådfri, förrän ios13. Men en omstart i veckan kan jag leva med tillsvidare

1 gillning