Allt du behöver veta om iOS 13

Från sajten:
Allt du behöver veta om iOS 13 | Teknikveckan


image

Väntan är över och iOS 13 går nu att ladda ned till din iPhone. Här hittar du mest relevanta nyheterna i den senaste versionen av Apples iOS.

Dark Mode

Något som många iPhone-ägare trånat efter länge är att kunna slå på ett mörkt läge på systemnivå, särskilt sedan Apple började med OLED-skärmar som helt kan stänga av pixlarna. Dark Mode slår du på manuellt i inställningar eller via kontrollcenter. Det går även att schemalägga det mörka läget så det är ljust på dagen och mörkt på kvällen. Det mörka läget är integrerat genom hela systemet och även i Apples egna appar så som Foto-appen, iMessage, Apple Music, Anteckningar, Kalendern och många fler.

Bilder och redigering

Apples egna app ”Bilder” har fått sig en ordentlig uppdatering och bjuder på ett modernare och trevligare sätt att scrolla igenom sina bilder och videos. Både videos och bilder visas numera i olika storlekar och videos samt Live Photos börjar även automatiskt spelas (utan ljud) när vi bläddrar igenom våra bilder. Vi bjuds även på en handplockad överblick och kan välja på att se fina summeringar av vad vi gjorde från enskilda dagar, månader och år. Något som länge har saknats i är fler redigeringsmöjligheter för våra tagna bilder och videoklipp och här bjuder Apple på en rad nya funktioner. Bland annat så har vi nu en rad nya filter som går att applicera på våra videos och bilder. Det går även manuellt korrigera exponering, klarhet, högdagar, skuggor, kontrast, ljusstyrka, svartpunkt, mättnad, livfullhet, värme, färgton, skärpa, definition, brusreduktion och vinjett. Vi kan numera även rotera videoklipp, göra dem spegelvända och beskära dem.

 

Safari blir bättre

Nytt i Safari är att du nu kan ladda ned filer direkt från Safari på iOS och precis som i macOS ser vi alla nedladdningar längst upp till höger i webbläsaren. Dessa hamnar sedan i appen Filer och vi kan direkt ta oss dit efter att nedladdningen är klar direkt från Safari. Startsidan i Safari är även uppdaterad med våra favoriter och ofta besökta hemsidor. Det går numera även att ändra teckenstorlek på hemsidor om du vill ha det större eller mindre. Om en bild ska laddas upp går bilden nu mera att komprimera genom att välja liten, medium eller stor.

Lite mindre men ack så välkomna funktioner

  • Ny volymindikator som inte tar upp halva skärmen
  • Ladda ned större appar via 4G
  • Upplåsning med Face ID är 30 procent snabbare
  • Att öppna appar går nästan dubbelt så snabbt och de är även mindre i storlek
  • Be Siri läsa upp meddelanden direkt i dina AirPods
  • Koppla två par AirPods till en iPhone och titta eller lyssna på saker med en annan person
  • Koppla en Xbox One eller PlayStation 4-kontroll till din iPhone
  • Enheter som saknar 3D Touch kan hålla länge på en ikon för att få upp fler alternativ
  • Fler Memojis och möjlighet att göra den mer personlig
  • Ladda ned typsnitt via App Store
  • Dela ditt namn och bild i iMessage för en personligare touch
  • Påminnelser har fått ett helt nytt utseende med smarta listor och bättre Siri-integrering
  • CarPlay har fått ett nytt utseende, kalender-app, album-omslag via Bluetooth, och korsningsvy i kartor
  • I mail-appen har vi en rad nya textformateringsverktyg så vi kan ändra saker som typsnitt, färg, punktlistor och mycket mer
  • Appen Hälsa har gjorts om och nu går det även att hålla koll på sin menstruationscykel
  • Ny porträttljuseffekt kallad high-key finns tillgänglig
  • Kontrollera vilken platsinformation appar ska få använda sig av
  • Förhindra att appar använder WiFi och Bluetooth för att hämta användarens position utan att samtycke har getts
  • Logga in med ditt Apple-ID i appar och på hemsidor
  • Det går nu att välja att inte dela sin riktiga e-postadress med appar utan istället kan en unik skapas som vidarebefordras till sin vanliga
  • HomeKit Secure Video lagrar video från dina övervakningskameror (som har stöd) direkt i iCloud
  • Skapa automatiseringar och scener med AirPlay 2-högtalare
  • Siri-genvägar går nu att lägga till i automatiseringar
  • Siri låter mer naturlig och kan spela upp musik, poddar och ljudböcker från tredjepartsappar
  • Diktering har nu stöd för upp till fyra olika språk och den känner själv av vilket språk som talas
  • Optimerad batteriladdning som använder maskininlärning för att lära sig laddningsrutinerna
  • Stöd för externa lagringsenheter så som hårddiskar och USB-enheter
  • Stöd för SMB i Filer
  • Hitta mina vänner och Hitta min iPhone slås ihop till ”Hitta”
  • Nu går det att hitta enheter som är offline om en annan iPhone-användare är nära enheten – detta sker via Bluetooth

iOS 13 bjuder på bra många fler funktioner än dessa ovan men vi valde att belysa just våra favoriter. Uppdateringen är tillgänglig från och med idag. Nedan kan ni se en komplett lista på alla iPhone-modeller som kan installera iOS 13:

  • iPhone 11
  • iPhone 11 Pro
  • iPhone 11 Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone 8
  • iPhone 8 Plus
  • iPhone 7
  • iPhone 7 Plus
  • iPhone 6s
  • iPhone 6s Plus
  • iPhone SE
  • iPod touch (7:e generationen)

1 gillning

Hur får man tösen till att läsa upp meddelande tro :thinking:

1 gillning

Läs meddelande Siri, kanske? Fråga henne alltså.

Har uppdaterat till 13. När jag har mina AirPods på mig och säger “hej Siri, läs meddelande” så svarar hon med att “du måste låsa upp din iPhone först” - samma svar fick jag på iOS 12.

Mycket irriterande - varför kan inte Siri läsa upp åt mig när telefonen ligger i fickan eller i ett annat rum? Hjälp mig få ordning på detta.

Det var ju enastående knäppt, varför be Siri då, när man lika gärna kan kolla själv om man nu måste ta fram och låsa upp sin iPhone ???

Hoppas det finns en lösning från någon annan här…

Va tvungen att prova själv… iOS 12xxx och det funka utmärkt utan att behöva låsa upp iPhonen, så du måste ha en fel inställning eller så.

Nu talar jag aldrig med Siri via AirPods, men har du slagit på Inställningar > Siri och sökning > Tillåt Siri när skärmen är låst ?

Jag har “Inställningar > Siri och sökning > Tillåt Siri när skärmen är låst” på.

när jag testat så hittade jag “inställningar->notiser->förhandsvisa->alltid”. med denna inställning kan Siri läsa mina meddelanden utan att jag måste låsa upp med FaceID. Nackdelen med denna inställning är att meddelanden visas på skärman utan att man öppnar upp med faceID.

Jo, jag får samma beteende när jag ber Siri läsa upp senaste meddelande. Och det är ju ganska logiskt. Om man har inställt att man bara vill förhandsvisa meddelande på skärmen om telefonen är olåst så skulle det nog räknas som en bugg om man kunde be Siri läsa upp meddelandet när skärmen är låst. Röstigenkänningen är inte tillräckligt säker för att vara en ID-funktion…

Men de skulle ju kunna fixa en funktion där man kan välja ett mellanläge i säkerheten där meddelanden tillåts läsas upp från låst telefon om en viss identifierad och parad AirPods är ansluten och aktiv i ett öra (varje AirPod är väl unikt identifierbar?)

Förutom att det drar en aningens mer batteri då du har det på och ber Siri om något, så vad får dig att inte gilla att skärmen tänds når du ber Siri att läsa upp ett meddelande?

Kanske lite OT, men när skulle iPad OS komma?

30/9

24 är det nya budet :slight_smile:

För nya iPad OS?

Yes!

ingen quickpath (swype) på svenska?

Nej.

Lite typiskt av Apple att inte ha med svenska…

Någon som testat ios13 på iPhone 6s? Tänker om man ska uppdatera sambons lur nu eller vänta ett tag.

Jag måste säga att Apple blir bara sämre och sämre när det kommer till uppdateringarna. Inte bara är denna mjukvaran väldigt buggig utan de har inte ens dokumentationen på deras egen site klar och up-to-date när de släpper ny mjukvara.

Jag vill t ex se vilka Siri shortcuts jag har upplagda redan och jag lyckas inte hitta det någonstans i settings. Jag kollar på Apples site och får upp dokumentationen om exakt var man ska gå, med bilder och allt. Problemet är bara att Apples dokumentation är inte uppdaterad (!!!) utan visar hur det såg ut i iOS 12.

1 gillning

Håller med, och hoppas på ett mer stadigt iOS 13.1 den 24:e.

Absolut värdelösa på att uppdatera info om var som finns i ny mjukvara… precis som dom förväntar sig att man ska prova sig fram. Funkar väl för nybörjare som inte har så stora krav till en början, men för oss veteraner som kräver att det bara ska funka vill inte sitta och prova vad som är nytt, vi vill läsa oss till det som vi är intresserade av.