Allt du behöver veta om nya iPadOS

Från sajten:
Allt du behöver veta om nya iPadOS

Apple gjorde en tydlig markering på WWDC när de meddelade att iPad från och med idag kommer att köra ett operativsystem som heter iPadOS. Det är på många sätt uppdateringen vi så länge har väntat på och nedan listar vi våra favoritfunktioner.

En ny hemskärm

Hemskärmen i iPadOS har fått sig ett lyft i form av att du nu kan fästa dina mest använda widgets längst till vänster på skärmen så du snabbt kan komma åt dem när du behöver. En sak som undertecknad och många andra har stört sig på är att det har tidigare varit ett orimligt stort mellanrum mellan ikonerna på hemskärmen och detta är nu åtgärdat och med widgets längst till vänster ser det riktigt bra ut.

USB-C-porten får nytt liv

Sedan iPad Pro lanserades med USB-C har den inte gett oss så mycket mervärde men det ändras i iPadOS. Vi kan nu koppla in externa hårddiskar, SD-kort och USB-minnen till vår iPad. Det fina i kråksången är att vi inte behöver att exportera över filerna till vår iPad utan det går bra att redigera bilder och videos direkt från den externa lagringen.

Bli mer effektiv på din iPad

När det kommer till multitasking så har vi fått en rad uppdateringar i Slide Over, funktionen där vi får ”svävande” appar på skärmen. Nytt är att vi nu har stöd för fler appar och de går numera enkelt att bläddra genom. Det går även att få en översikt över alla appar i Slide Over genom att svepa uppåt. Vi kan även ha flera fönster från samma app öppna tack vare detta om vi skulle vilja använda två Pages-dokument samtidigt eller se över våra filer i Files. Även textredigeringen har blivit bättre och nu kan vi ångra inmatningar genom att svepa med tre fingrar åt vänster eller gör om genom att svepa med tre fingrar åt höger. Det går numera även att klippa ut, kopiera och klistra in med gester och genom att nypa uppåt med tre fingrar för att kopiera, gör vi samma procedur två gånger så klipper vi ut och nyper vi nedåt så klistrar vi in.

Är eran för fingeravtryck på iPad över?

Det är många som länge har önskat stöd för mus på iPad då det kan underlätta många gånger om man sitter och redigerar video eller bilder och behöver den där precisionen som våra tjocka fingrar inte riktigt kan ge. Genom att ansluta en mus via USB eller Bluetooth är detta nu möjligt. Men det är inte riktigt bara att koppla in musen och dra igång utan vi behöver bege oss till Inställningar – Hjälpmedel – Tryck – Slå på AssistiveTouch – scrolla ned till Enheter och anslut sedan musen. Ska ni koppla in musen med kabel är det en iPad Pro med USB-C som gäller, det kan fungera med en lightning-adapter men porten ger för de flesta möss för lite ström, så säkrast är att gå via Bluetooth.

Ett måste för alla Apple Arcade-fantaster

Vi tror att Apple helt klart är något på spåren med Apple Arcade men i ärlighetens namn är vissa spel helt enkelt inte trevliga att spela på en touch-panel. Därför låter Apple oss nu koppla in en Playstation 4 eller Xbox One-kontroll till vår iPad. Proceduren för att göra detta är lite olika beroende på vilken kontroll du har och nedan kan du se hur det går till:

PlayStation 4:

För att koppla ihop din PlayStation 4 kontroll med din iPad trycker du på PlayStation Home-knappen och Share-knappen samtidigt tills lampan längst fram på din kontroll blinkar till. Bege dig sedan till inställningar på din iPad, klicka på Bluetooth och tryck på DUALSHOCK 4 Wireless Controller för att para enheten, sen är det klart.

Xbox One:

För att kunna koppla ihop din Xbox One kontroll med iPad krävs det att du har en kontroll med modellnamnet 1708. Detta går att kontrollera genom att ta bort batteriluckan på baksidan. Det går även att kolla om du har nya kontrollen genom att titta om du har ett hörlursuttag i botten av kontrollen, har du en äldre modell så går det inte att koppla ihop kontrollen till din iPad. För att ansluta startar du kontrollen och trycker på anslutningsknappen i toppen på din kontroll. Gå sedan in i inställningar, Bluetooth och klicka på Xbox Wireless Controller.

Några mindre men ack så viktiga saker att nämna

  • Apple Pencil har tack vare förbättrade algoritmer nu en fördröjning på nio millisekunder
  • Omgjord verktygspalett till Apple Pencil med nytt utseende och funktioner
  • Ta en skärmdump av en webbsida, ett helt mail eller ett dokument oavsett om hela syns på skärmen
  • Det digitala tangentbordet går nu att nypa ihop för att göra mindre eller flytta runt på skärmen
  • Ladda ned typsnitt från App Store som sedan går att använda i dina appar
  • Appen Filer har nu en dedikerad app för nedladdade filer, vi kan se mer metadata och skapa lokala mappar på din iPad, anslut till en filserver och komprimera och extrahera filer.
  • Safari visar automatiskt webbsidor som de ser ut på en dator, de är inte längre mobilanpassade
  • All historik i Safari samt öppnade flikar som synkas med iCloud är skyddade av punkt-till-punkt-kryptering

Utöver detta kom en hel del godbitar i och med lanseringen av till iOS 13 och har ni missat alla funktioner som det bjuds på kan ni läsa det i våra stora sammanställning.

2 gillningar

Bra att du ändra hemskärmHemSkärmen :wink:

Fattar inte? Något typo?

Har SPACE och Shift-SPACE (på fysiskt tangentbord) styrt fram- och backscroll i Safari i tidigare iOS?

Men jag förstår mig inte på Filer-appen… Grymt cool att kunna se vad jag har på USB-minnet… MEN Filer fattar ju inte hur de skall öppna en fil! Tidigare har man kunna klickat på ”Open in” och så har man skrollat fram till rätt app. Men inte nu längre!
Här är ett exempel. En DWG (ritning) finns på minnet. Files identifierar filen som DWG och associerar tom med E-drawingsappen (som är EN av alla appar som kan öppna DWG filer.) Men så fort jag klickar på Öppna så finns inget sätt att hitta appen som kan öppna DWG. Säg att jag gör fel!

Har nu provat Word, Excel och Powerpoint och de går inte heller att öppna från Filer. Man kan titta i filerna, men inte öppna dom i sina respektive appar!

Japp, på aapl.se som speglade upp din artikel stod det så i början av texten du skrivit :wink:

Skumt, jag har inte korrat nått :face_with_monocle:

Det säger du bara… :smiley:

Haha nä, jag har faktiskt inte rört artiklarna sedan 19, gick och nattade barn direkt :slight_smile: Vettefan vad det var.

its time…
stunden Markus har lovat mig i över ett år…

20190925_135343 … jag är nästan nervös

2 gillningar

Prepare to myyyyyys!

1 gillning

Jag funderar fortfarande på om det inte hade varit enklare att helt enkelt köra macOS på iPaden…? :thinking:

Adobe har släppt nya rit-appen Fresco för Ipad

Nu har Adobe släppt sin nya app Fresco, som är ett ritprogram speciellt framtaget för Apples Ipad och som har stöd för styluspennan Apple Pencil. Det rapporterar The Verge. Appen är gratis för den som prenumererar på Adobes Creative Cloud. Det finns även en gratis testversion tillgänglig även för andra användare, även om den saknar en del av de funktioner som den fullfjädrade versionen har.

Appen gör bland annat anspråk på att kunna återskapa känslan av att måla med olja eller vattenfärg.

1 gillning

oj, undras om det där var meningen att komma någonannanstans i forumet?

Jo, men hitta inte tråden för iPadOS just då :slight_smile:

Men spelar ingen större roll…

förutom ANARKIN som detta innebär…

LOL, det var ett starkt ord för en felpostning… så, som Master… flytta på det då?

Så vad tycker du då?

1 gillning

märker som ingen skillnad?