Android Auto fram tills nu - versionen som aldrig kom till Sverige

Från sajten:
https://teknikveckan.com/youtube/android-auto-fram-tills-nu-versionen-som-aldrig-kom-till-sverige/

Efter att Sverige dök upp som land på webbsidan för Android Auto men lika snabbt försvann trodde vi att det bara var en tidsfråga innan vi fick Appen i Google Play Store.

Men i stället så har den nya versionen av Android Auto som Google presenterade för några månader sedan börjat rullas ut och då kände vi att vi inte kunde vänta längre.

Så här kommer en video på hur Android Auto fungerat i Sverige fram tills nu, nerladdat som APK i stället för Google Play Store. Då Google är i full färd att uppgradera allas app så kan det vara så att du antingen får denna versionen eller den nya om du själv provar att ladda hem.

Tids nog kommer alla använda den nya versionen och antagligen släpps det i Sverige officiellt då. Då blir det en ny video.

Tveksamt installationsvärde

Android Auto liksom Apples Car Play lägger sig som ett lager ovanför bilens vanliga system. Det betyder att vi ibland får gå i mellan systemet för att hantera olika saker samtidigt som systemen ibland krockar, främst om både bilens och Googles navigation är igång.

Får bedömning efter att ha följt både Car Play och Android Auto från början är att det här nog aldrig kommer bli systemen att föredra utan det är först när det bli en integrerad del av bilens system som det kommer fungera på riktigt.

Där ligger Svenska Volvo i framkant och när deras första rena elbil via varumärket Polestar släpps om något år så kommer bilens hela system vara baserad på Android. Dock inte Android Auto utan det de kallar Android Automotive som alltså blir en del av hela systemet.

Kan tipsa om att i inställningar i Android Auto kan man välja det nya utseendet redan nu. :slight_smile:

Och det nya utseendet är betydligt bättre så det rekommenderas varmt till alla som kör Android Auto.

Om Google har aktiverat det på ens konto. Fick det för nån vecka sen.

Jag fick det inte trots att många hade fått det. Rensade då cache och data för appen och starta om appen och då hade jag fått det. Kan vara värt att prova om någon inte fått det än.

Håller inte alls med att det inte är något att ha idag. Kör en 3 månader gammal Golf med senaste största Navigationen/Stereon i bilen. Android auto är mycket bättre med Maps/Waze och Spotify , podspelare mm. De inbyggda funktionerna i bilen är ju så 2006 via blåtand. Jag håller med om att android for auto är mer framtid. Men som nu när jag fick nya android auto med betydligt bättre upplevelse än innan utan att byta hela bilen igen så är jag mycket nöjd.

1 gillning

Funkar det inte om du håller inne knappen någon sekund? På CarPlay så aktiverar den Siri då. I alla fall på min V90

Har en fundering, kör telefon med dubbla sim-kort, Huawei om det spelar någon roll.
När jag ska ringa upp folk via Android Auto måste jag alltid tända upp telefonen och välja vilket sim-kort som skall användas, finns det något sätt att göra det valet via Android Auto istället? Antingen trycka på skärmen eller via Google Assistant?

Ringer hyfsat likt med bägge sim-korten så vill inte sätta det ena eller andra som standard heller…! :yum:

Har inte satt som standard är det nog kört :slight_smile: