Aperture kommer inte att fungera efter macOS Mojave

Från sajten:
https://teknikveckan.com/apple/aperture-kommer-inte-att-fungera-efter-macos-mojave/




I ett supportdokument från Apple så har indikationer på att Apples egna program för redigering av bilder, Aperture, kommer sluta vara kompatibelt med framtida versioner av macOS.

Supportdokumentet innehåller nämnligen instruktion i hur användare kan migrera sina Aperture bibliotek till Apples nyare bildredigeringsprogram Bilder och Adobes Lightroom Classic.

Hur många som valde att stanna kvar med sina iPhoto eller Aperture program när Apple lanserade Bilder är oklart men inte tillräckligt många för att Apple ska tycka att det är värt att lägga ner något tid på det. Apple slutade sälja Aperture 2015 och hänvisade istället till Bilder

Apples övergång från 32 bit till 64 bit gör att även andra mediaformat blir inkompatibla med Apples kommande operativsystem efter macOS Mojaves. Apple har lagt upp supportdokument om hur en övergång från iMovie bibliotek som innehåller media kan konverteras. Även Final Cut och Motion Projects har fått support dokument.

Då blir Mojave sista versionen av MacOs för min del i all fall. Jag har ännu inte hittat något ersättningsprogram som täcker mina behov.

Fattar inte hur Apple kunde misshandla bort detta program…

2 gillningar

För en som aldrig har använt Aperture, vad gör det bättre än program som Photoshop eller Pixelmator Pro?

RAW-hanteringen är föredömlig i Aperture samt att det organiserar bilderna typ som Bilder gör. Att jämföra det med Photoshop går inte då det är till för att manipulera bilden typ ta bort tex en person från en bild. Aperture är mer framkallning av bilden även om det går att retuschera en del med programmet.

3 gillningar

Har du testat Pixelmator Pro? Av att titta bara på bilderna ovan i artikeln så känns det som ett väldigt liknande upplägg, men kan ha fel =)

Men bilder klarar av RAW nu, om jag inte minns fel

Pixelmator och Photoshop är ett segment som rör på bildbehandling.

Bilder, Aperture och Adobes Lightroom är ett annat segment som handlar om organisering av bilder.

Dessa två segment lirar sedan ihop även om det ibland överlappar varandra i några detaljer tex att de sistnämnda har vissa redigeringsmöjligheter och i Photoshop följer ju Adobe Bridge med som kan organisera foton.

Men när Aperture kom och strax efter Lightroom var det en revolution att du för första gången kunde organisera och göra en första touch direkt direkt i Raw-format.

Planen kanske då är att bygga in funktionaliteten direkt i Bilder istället?

Bilder hanterar Raw redan och Aperture har varit Dead in the water i många år men det är Adobes Lightroom som tagit alla kunderna.

Tänkte mer om Apples plan är att baka in Apertures funktionalitet direkt i bilder med nästa macOS eftersom dom slaktar detta nu.

Det mesta är redan där men det är lite som iMovie kontra FCP X så snarare bryr sig inte Apple om dessa kunder

Trist!

Ja - Apple hade en intressant Pro-strategi och allt de hade behövt vara att finjustera mjukvaran och släppa hårdvara oftare än vart tredje år liksom…

1 gillning

Själv har jag efter stor tvekan gått över till Capture One Pro.

Har även provat Lightroom men dels så kändes det som ett program som är portat till Mac och ej gjort för Mac (som Aperture). UIet kändes fel. Och dels tål jag inte prenumerationsmodellen.

CO kostar en del men deras DAM känns rätt bra och framkallningen av RAW ger fina resultat. Ett minus är att UIet inte är lika rent som Aperture. Det blir en inlärningströskel men då man kommit igenom är programmet väldigt kapabelt.

1 gillning

Tror inte det. Då skulle de ha gjort det för flera år sedan.

Jag tror att Apple anser att de med iPhone direkt konkurrerar med systemkameror och RAW-framkallare. Enligt Apple kan istället de flesta göra allt med den senaste iPhone-kameran plus “computational photography”.

De fåtal som ändå trilskas med systemkameror får använda program från andra tillverkare.

1 gillning

Vääääääälkommen till forumet!!

Jag testade Captute One då i samma veva som det tillkännagavs att Aperture skulle läggas ner. Blev inte riktigt vän ned det men får la ge det en chans till. Finns säkerligen pröva-på-30-dagar

Aperture är riktigt bra. Lustigt nog så är bästa versionen den de släppte efter att de tillkännagivit att de skulle lägga ner produkten. Sista patchen de tryckte ut släckte nästan alla buggar jag stött på när jag körde programmet. Eftersom mina favvoplugins också är nerlagda så redigerar jag inte bilder alls lika mycket längre. Rätt trist utveckling.

De har flera bra support-videos som förklarar hur det funkar.

2 gillningar