Apple Keynote Juni 2019 - Allt om!

Ja de ju tur att ryktena inte kommer från markuz , utan bara samlade av marzuk , på tv , annars skulle han va rökt efter detta ev :joy:

Nu tänker jag vara svintråkig, men då får det vara så. Bubblan behöver forumdisciplin.

Jag har allltid tyckt att det varit lite löjligt med stenhårda moderatorer på andra forum men nu förstår jag varför. Jag har just läst 32 inlägg i en tråd som ska handla om WWDC men som till 100% är ett gäng polare som diskuterar stavningen på en av polarnas namn.

Som gammal 99.se-surfare så gillar jag verkligen potentialen hos Bubblan. Trevliga användare och Discourse känns mycket mer modernt och flexibelt än 99s gamla forumteknik.

Men, som sagt, om det här ska bli ett forum för alla så måste kärnan av polare som ligger bakom detta fina initiativ sluta att kidnappa mer eller mindre varenda tråd med flamsande och off topic. Det behövs moderatorer och disciplin. Bubblan är kanske enda forumet i världen där moderatorerna bidrar med mer off topic än användarna.

Så, nu får ni bränna mig på bål om ni vill.

Återigen, jag gillar folket här (inkl ”kärnan”) men jag tror och hoppas att ni vill att detta ska bli något annat än en kompis-chatt för en liten klick och då behövs en förändring.

Respektera topic. Jag ville läsa om WWDC. Jag har inte tid eller intresse att läsa 32 inlägg flamsande. Starta gärna en sådan tråd för dom som vill.

Trevlig lördag.

12 gillningar

Jag kan bara instämma. Den här tråden, och flera andra trådar, har urartat till en höhöhö-chatt med interna skämt och i vissa fall grabbig jargong. Jag är delvis skyldig.

Teknikveckans podd hade samma problem i början men den har blivit bättre.

4 gillningar

Skapade en ny tråd för den som eventuellt vill kommentera, för att slippa ännu mer off topic här.

3 gillningar

Du har en poäng! Dags att vi skärper oss lite kanske. Kan förstå att om man inte är med i den klicken så blir man avståndstagande. :+1:t3::heart_eyes:

Också skyldig till en del. Det som retar mig lite är alla ”haha :heart_eyes::rofl::man_shrugging:t3:” svar. Då kan man gilla istället. Sen är en del väldigt slarvigt skrivet ”de e mycke svårare att läsa dårå”
Jag ska bättra mig.

För att återgå till huvudämnet så specade jag ned min önskelista för ett tag sedan. Ska bli kul att se hur mycket som faktiskt kommer på listan.

2 gillningar

Hoppas till 100 på dig !

Din lista är väldigt bra! Håller på dig!

Mina gissningar på @Marcus_Attefors lista:

  • Dark Mode – Dvs, ett mörkt tema som går att applicera på systemnivå så allt blir mörkt och härligt.

Ja.

  • Ett bättre tangentbord som mer fungerar som SwiftKey med smartare och bättre rättstavning.

Ja (dock ej med stöd för svenska).

  • Stöd för extern hårddisk via USB-C till iPad Pro

Nej.

  • Stöd för flera tabbar i appar som går att ha sida vid sida likt de funktioner som Safari idag har.

Ja.

  • Möjlighet att ta bort strecket i botten på iPhone och iPad som visar att man kan svepa upp och använda gester.

Nej.

  • En ny volymindikator som inte fyller skärmen, utan gärna något diskret uppe i hörnet.

Ja.

  • När någon ringer och jag inte vill trycka av samtalet eller svara så vill jag kunna fortsätta använda telefonen och minimera ”ringskärmen”.

Nej.

  • Touch i all ära, men ibland är det bra bekvämt att använda mus, och det hade varit trevligt att kunna ha till iPad i samband med deras smart keyboard.

Nej.

  • Hemskärmen har i det stora hela sett likadan ut sedan första iOS-versionen och jag hoppas nu på en mer levande hemskärm där inspiration från Android gärna får tas.

Nej.

  • Älskade älskade Siri, vi hoppas att du har lärt dig massvis och blivit smartare och kan göra betydligt mer än tidigare.

Nej.

  • Always-on-display – en hemskärm som alltid visar klocka och vissa notiser, självklart med svart bakgrund och vit text så det drar så lite batteri som möjligt.

Nej, inte i iOS 13 men i ny hårdvara i höst.

  • Bättre funktioner och mjukvara för kameran så som att kunna ändra upplösning på video direkt i kamera-appen, fota i .raw och även ett nattläge likt P30 Pro.

Ja och nej. Kamera-appen kommer inte få avancerade inställningar.

  • Flera konton på iPad så fler i familjen kan använda samma iPad med sina egna appar och bilder.

Nej.

  • Fullskaliga program till iOS så som stöd för Xcode, Final Cut Pro etc.

Nej, inte redan 2019.

  • Full funktionalitet för tangentbord i appar så det går att använda piltangenter för att scrolla, eller använda tangentbordet i spel.

Nej.

  • Hem-appen behöver få sig lite kärlek i form av att kunna göra backup på sitt hem och inställningar, omgjord hemskärm som blir mer tydlig, fler ikoner för olika HomeKit-kompatibla produkter, mer avancerade automatiseringsmöjligheter.

Nej.

De har dock aldrig hoppat över oturssiffror tidigare.

1 gillning

Nä, men med ett förstag som kallade sin första telefon för enbart iPhone
Andra telefon iPhone 3G
Tredje telefon iPhone 3GS
Fjärde för iPhone 4 (observera att nu är det i synk med generation och namn, men Neeeeeej, istället väljer man att kalla sin femte telefon för iPhone 4S.

Jag tror att Apple fortsätter med siffrorna, men med deras historia av namnsättning och logik så kan de lika gärna frångå det helt och bara kalla det iOS 2019 eller iOS råttans år och skita i siffror.

Det jag vill säga är att i så höga siffror som 13 så ger det ingen effekt att kalla ett OS vid siffrorna i försök att göra det intressant för någon annan än utvecklare och sådana som intresserar sig mycket för Apple.

Tidigare när OS kostade pengar så var det av intresse att göra OSet mer intressant genom häftiga namn.

Håller med till 100%

Kommer man kunna streama keynoten någonstans på mobilen? Sitter tyvärr på jobbet måndag kväll och vill inte missa det. Har för mig att man brukar kunna se det via Apples hemsida?

1 gillning

Yes de kommer du!

1 gillning

Bokmärke: Apple Events - Apple

1 gillning

Hoppas de kan snabba upp animationerna rejält. Det är löjligt att man inte kan välja bort det eller iaf snabba upp skiten.

2 gillningar

Har du testat ”minska rörelse” under hjälpmedel? Det hjälper lite iaf.

Japp, men det är långt ifrån snabbt som det skulle kunna vara. Kommer ihåg under JB tiden att man kunde ta bort animationen totalt och wow va snabbt och fint det var

2 gillningar

Börjar bli otroligt pepp nu!

2 gillningar