Apple överklagar Norge-dom om oberoende reperationer

Från sajten:
Apple överklagar Norge-dom om oberoende reperationer | Teknikveckan


image

Apple ger sig inte i fallet mellan dem och en oberoende norsk Apple-reperatör vid namn Henrik Huseby där man anklagar honom för varumärkesintrång.

Bakgrunden är att Apple inte vill att Henrik Huseby skall reparera produkter utanför Apples egna servicenät.

Huseby vann i tingsrätten men nu har Apple överklagat. Som vittne har försvarssidan tagit in Louis Rossmann som är verksam inom Right to Repair-rörelsen i USA.

Han passade på att spela in hela förhöret och du kan se det via YouTube ovan. Det är en intressant inblick hur det fungerar och vilka krav Apple-auktoriserade verkstäder har på sig.

Källa: Digi.no.

Apple, #1 ass hats

Du måste låta det bolaget sluta definiera dig :slight_smile:

jag är för öppna standarder och företag som inte är borderline patenttroll. Så apple passar inte in där

Det gör väldigt få företag :slight_smile:

Men det är ändå en utveckling att du kallar dem borderline patenttroll och inte kort och gott patenttroll numera :slight_smile:

Absolut, men apple är värst alla kategorier därav ass hat #1 Zenimax är ass hat #2 :smiley:

Jag tycker det är så skit dåligt av apple att inte tillåta reparationer som han nämner.
MEN… jag förstår också att apple försöker kontrollera reparationerna eftersom de tjänar mer pengar på det och de är också måna om sitt varumärke.

Nej de är inte värst. Långt i från. Mest för att de inte är patenttroll. De använder patent för att skydda sina produkter - med all rätt, så många som kopierat Apple. (Apple har även kopierat andra många gånger).

Patenttroll är bolag som inte har några produkter och som har som enda verksamhet att stämma andra baserat på de patent de har i sin portfölj.

2 gillningar

Ändå ganska logiskt.,

Förstår Apple att dom inte vill behöva stå till svars för vad eventuella klåpare gör med deras hårdvara…

Men och andra sidan, jag lämnar in min bil hos en fristående bilmekaniker när något behöver göras… hmm… Måste se efter mitt val av bilverkstad!

Runda hörn och skiten apple tar “patent” på hade aldrig blivit godkända i ett land med vettiga patentlagar som tex Sverige. Dock har vi också en del konstiga skydd. Jag ville döpa mitt företag till MAD Digital (Malmgren arkitektur och design) men tidningen M.A.D har trademark på den. Så fick bli MDA Digital AB.

Mycket märkligt, en sak om man skyddar logga med färger osv, tex som vi gjort med vår produkt, https://euipo.europa.eu/eSearch/#basic/1+1+1+1/virtual%20warfighter. Men att skdyda bokstäverna MAD utan någon context, det är bra sjukt

Mjukvarupatent är onekligen stört ja.