Apple Pay kommer bli ännu smidigare

Man måste inte byta bank… man kan ha konton hos fler än en bank :wink:

Nej, rättade bara ditt faktafel

Så du har aldrig gått ett steg längre för att förenkla en hanteringen som utförs i större utsträckning än det initiala arbetet att skaffa ett annat kort?
Jag hade redan ett bensinkort som jag nu sagt upp och bytte mot St1. Bättre villkor och med det följer möjligheten att använda ApplePay. Kan du se något negativt med det eller är det så att du är kritisk mot allt Apple står för?

Om vi börjar med huvudnyheten är det väldigt välkommet. Sedan kan jag bara intyga att ApplePay/Nordea är sjukt smidigt. Väldigt få ställen som inte tar emot betalning den vägen. Mitt problem är att jag några gånger glömt plånboken hemma och fått andra problem. Typ kunde inte hämta ut paket eller åkte spontant till jobbet och kom inte in en lördag. Gjorde mig säkert skyldig till något regelbrott när jag då körde bil utan KK.

Jäkligt bra att ha plånboks-fodral till mobilen med med några plastkort och körkort, har man dessutom lurar och lyssnar på musik etc så märker man rätt snart att man glömt något.
Händer mig lite då och då att det blir knäpptyst vid våning 2 i hissen… och hellre där än vid posten etc när man behöver visa legg.

Men då ser man ju inte sin fina telefon :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker skal är av ondo. Men tyvärr nödvändiga. Väljer då tunna och av läder. Plånboksfodral förtar allt för mycket av känslan med telefonen. Men om minnet sviker en allt för mycket får man väl bita i det sura äpplet.

Varför nödvändigt? Har aldrig skal på mina telefoner, skärmskydd ska vi inte tala om…

På en X🅂 Max är det faktiskt nödvändigt. Är väldigt rädd om och pedant med mina grejer men min telefon hade varit spräckt 2-3 gånger vid det här laget.

1 gillning

Den e stor o svår o hålla i helt klart , om man håller i en x o sen max , sicken skillnad , ja kör löder skal till o från på min max , ligger bättre i handen o känns säkrare :relaxed:

1 gillning

Frugan använder Apple pay på sin telefon och applewatch. Igår när hon skulle betala med den så fungerade det inte. Hon fick plockaupp sitt vanliga kort och betala. Hon blippade även det kortet och funkade.
frågade henne om detta är ett vanligt problem och hon svarar att det händer några gånger i veckan.

Är det så med applepay att det strular ibland eller har ni 100% funktion på det?. just denna gång var det i driven på max i Hudiksvall. Det stog “card not supported” i skärmen på kortläsaren. Hon har ett mastercard från hsbc

Jag själv använder googlepay med också mastercard från hsbc och det funkar bra 99 av 100.
mitt google pay funkar aldrig på tex mcd, inte testat i sverige ännu.

Har inte haft problem med det vad jag minns. Dock är det fruktansvärt när butiken inte tar blipp och man får dra upp en liten plastbit som ett djur.

1 gillning

Det har hänt men oftast så fungerar det när jag försöker igen. Det som är trist är de maskiner som inte accepterar blip. De är fler än vad jag trodde, eller går jag till fel butiker :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det har klickat två gånger det senaste året. En av dessa funkade det när jag testade igen. Så min bild är att det är mycket stabilt.

1 gillning

Är det samma ställen som det inte funkar på eller är det slumpmässigt var det inte funkar?
Om det alltid är hos en viss butikskedja det inte funkar på så kan det vara deras aquirer som av någon anledning stoppar transaktionen.
Om det är olika butiker hela tiden så är det nog hennes bank som av någon anledning blockar transaktionen. Antagligen nåt som inte är satt upp korrekt hos dem.

1 gillning

Aldrig haft problem faktiskt!

1 gillning

Har heller aldrig haft detta problem. Använder Apple Watch och oftast Nordea. Betalar med Apple Pay ofta flera gånger per dag sedan det kom.

Enda problem jag haft någon gång är att vara ”för snabb” med klockan. Då står det ”se instruktion på telefon” på kortläsaren. En kille i kassan på McDonald’s lärde mig att håll klockan närmare läsaren och inte ta bort den för tidigt.

1 gillning

Slumpmässigt vad jag förstår det som.
I morse när vi skulle checka ut från hotellet (gävle) så failade hennes applepay igen och hon fick ta upp samma kort som hon har i applepay och betala. Jag frågade nyss om hon ser någon trend på detta. Hon sa att hemma (dubai) så funkar det i princip alltid. Men när hon är utomlands så strular det mer…tycker inte det ska spela någon roll?. Men har applepay kanske någon gräns på utlands betalningar?.

Jag vet HSBC hade en gräns på hur mycket du får betala om dagen med blipp…men den har vi tagit bort.

precis den har jag också haft med google pay… men har som vana nu att låta den vara mot läsaren 2-3sekunder nu.

Jag har inte stött på någon sån gräns. Det är i sådana fall hennes bank som kanske har en sådan gräns men skumt då att det funkar med det vanliga kortet.