Apple Pay – rykten och förhoppningar

Ska du betala för kort föreslår jag en kombination av SAS Amex Premium och SAS MC world. Det kostar 118:- per månad. Då ingår även extrakort till Amex så att en ev. partner eller liknande kan nyttja det och hjälpa till med poängintjäningen. För 95:-/år får man även ett extra MC-kort så man kan tjäna poäng tillsammans även där.

Med lite planerande kommer man rätt lätt upp i en “gratis” resa för två personer ToR till asien/USA, antingen i vanlig ekonomiklass eller i business/first.

1 gillning

Då kör jag på med standard :smiley:

“Med lite planerande kommer man rätt lätt upp i en “gratis” resa för två personer ToR till asien/USA, antingen i vanlig ekonomiklass eller i business/first.”

Klart man gör, men sett över vilken tid? En livstid? :slight_smile:

1 gillning

Att läsa och hålla koll på dessa kort är ju heltidsjobb känns det som.

1 gillning

Jag anar en skepsis gentemot dessa kort. Helt klart förståeligt, jag var också skeptisk tidigare.

Jag räknar med att uppnå det en gång var 12:e till 18:e månad. Spenderar man för 150 000 under ett kalenderår med Amex får man en 2 för 1-kupong (vilket innebär att man kan resa för halva poängpriset). Sedan får man 15 poäng per 100:- man handlar för på Amex och 10 poäng per 100:- på MC. En resa ToR till USA/Asien kostar 60 000 poäng i ekonomiklass (använder man kupongen som jag nämner ovan åker man alltså två personer för 60 000 poäng, annars åker man själv för 30 000).

Jag anser detta vara helt klart mer värt än att ha ett vanligt bankkort som inte ger någonting tillbaka - många gånger kostar de dessutom, alltså betalar man pengar utan att få något för det. Sen om SAS-korten är något för en är ju en annan femma. Kompletts kreditkort är ju i dagsläget en stark kandidat då det ger rätt bra cashback, dock lär det ändras över tid.

Nej då! Jag har skrivit ett långt inlägg om det!

Testa SAS Amex för att få Apple Pay och jag måste säga att Amex är precis lika värdelöst som det var när jag testade för 20år sedan… det är ca 40% av de butiker jag har handlat på de senaste 3 veckorna som tar kortet over huvud taget, och då försvinner hela systemet med att det skall gå snabbt att betala… sicket skitkort det är alltså.

Så det blir att köra vidare på ST1 och Klarna tills Swedbank har
Löst det.

Ja, det är dessvärre skillnad på det fysiska Amex-kortet och NFC-betalning med Amex. Många ställen som inte tar emot NFC-betalningar med Amex (ex. min närmaste Coop) accepterar dock det fysiska kortet. Men det är rätt pissigt att inte kunna lita på när NFC fungerar.

Ja, det där är lite obegripligt. 90-95% av alla ställen jag handlar på tar Amex, men väldigt få tar Amex med blip.

Jag brukar prova blipp, funkar inte det så blir det chip och då kommer det ofta att man skall dra magnetremsan, men då byter jag kort.

Så jag vet inte om det är terminaler som bara stödjer magnetremsa… fast det är för mycket 90-tal för min smak

Håller med om att det inte är optimalt. Fördelarna med att ha ex. SAS Amex framför ett vanligt bankkort är dock enligt mig värda lite krångel. Men det är upp till var och en. :slight_smile:

Med lite tur så kommer det en uppdatering av swedbankappen någon gång vecka 46. Vet inte om det innebär applepay men man kan alltid hoppas :relaxed:

Källa?

Jag arbetar där. Men, jag tror inte att det kommer att lanseras denna release. Banken har på senaste tiden haft en hel del bekymmer som bland annat lett till försenade releaser. Enligt tidigare “tidtabell” så kommer det en release till i december men jag blir inte förvånad om den ställs in. Iofs kan apparna släppas utan att vi för den skull gör en ny realese av internetbanken.

1 gillning

Nu har jag kopplat kort till Apple Pay. Komplett Bank har stöd för det. Bra kort om man är bonussamlare. Nu vill jag ut i verkligheten och testa. :slight_smile:

Skandia hoppar på tåget idag:

Oh! Äntligen får min ”huvudbank” Apple Pay

2 gillningar

Grattis!

1 gillning

SEB! SEB! Var är ni någonstans!:mega:

De tycker fortfarande det är intressant att det finns flera satsningar på digitala plånböcker och fortsätter så klart att följa utvecklingen. :wink:

2 gillningar