Apple svarar på EU-"krav" på enhetliga laddare

Jag förstår inte Apples resonemang alls här. Det finns väl inget som hindrar någon från att fortsätta använda sina Lightning-kablar till USB-A-laddare från Apple bara det att att nya telefoner får inkludera en USB-C-laddare i stället?

Nope, men man kommer inte kunna sälja lika mycket donglar gissar jag. $$$

Det säljs 1,5 miljarder telefoner per år, skippa laddaren helt i kartongen och låt folk köpa en laddare någon gång ibland när det behövs. Orimligt att trycka ut denna mängd med elektronik(skrot) årligen.

2 gillningar

Förstod inte heller apple här.
Låter inte som dom själva ens vet, lät mer som att de försvarade lightning än adaptern…

Jag tro att intäktena för Apples kablar och donglar är blott feräkningspengar - bara i jämförelse med tex AirPods-försäljningen.

En inkomstkälla är en inkomstkälla, många är ofta bättre än få.

Om det var fallet skulle de ju verkligen vilja byta ut lightning till något nytt :laughing:

frugan frågade i morse varför Apple inte har en standard. hennes ipad och mbp är usbc… men telefon är något annat.

svårt att svara på den.

Att Apple är egensinniga som en gammal gubbe ute i skogen utan rinnande vatten? :slight_smile:

ungefär så sa jag, fast på engelska.

Men handlar diskussionen verkligen om adaptern?
Försöker googla fram mer men känns mer som en diskussion om lightning.

Nog många som försöker spela bort korten här men vad EU föreslår är själva delen som sitter i väggen - inte i telefonen.

Vi har väl inte ens samma standard för stiften som går in i väggen i hela EU. Kan de inte lösa det först?

1 gillning

Det är i princip löst - kallas Brexit.

Kan tänka mig att apple hade tänkt gå den vägen utan EU och när EU försöker lägga sig i slår Apple bakut och blir som en grinig tonåring.
Apple vill nog slippa byta adapter i alla iPhone XR och 11 som kommer finnas kvar i sortimentet ett par år till.
Men det känns ju som att EU skulle bli nöjda om Apple bara sa att detta år så kommer alla nylanseringar att ha usb-c i adaptern och 2023 (:sweat_smile:) försvinner lightning…

Ganska säker på att om det blir av så rör det sig om nylanseringar av produkter endast.

Nu är jag verkligen sen till festen. Det har alltså inte handlat om porten på telefonen utan om porten på den knul man stoppar in i vägguttaget? :rofl:

Exakt! :slight_smile: