Aqara Hub med EU kontakt har nu landat i butik

Från sajten:
https://teknikveckan.com/xiaomi/aqara-hub-med-eu-kontakt-har-nu-landat-i-butik/


image

När allt hopp och kanske all lust försvunnit så kom till slut Aqaras hub till Sverige. NetonNet ska nu ha fått in den medan flera andra butiker fortfarande säger vänta på ett leverans datum för huben med EUkontakt.

Först fick vi informationen om att huben skulle landa på hyllorna till julen 2018, därefter så sköts lanseringsdatumet fram gång på gång och även om flera butiker haft den registrerad så har leveransdatum flyttats fram otaliga gånger. Men nu äntligen ska den finns för leverans.

Lusten att köpa den här när Aqara-huben när Aqara bara för några dagar sedan presenterade en ny hub med bättre specifikationer kan ha minskat något. Men det är fortfarande en prisvärd hub med ett stort utbud av möjliga enheter att koppla upp mot den från Aqara och Mijia.

Enligt HomeKitNews så ska även Polen ha fått in den.

Huben kostar 699kr på NetonNet

2 gillningar

Alla dessa hubbar känns inte som rätt lösning men det är något vi får leva med ett tag. Välkommen till hubhyllan Aqara.

1 gillning

Varför e inte de rätt lösning? Alla vill ju känna pengar, så de lär aldrig hända att vi får en hub som klarar allt… de e ju de här som apple homeKit gör så jävla bra! Att man kan få ihop massa olika märken och lira med varandra, för min del spelar inte mängden hubar någon roll, men homeKit är nästan ett krav!

1 gillning

Men om jag skaffar en Homey eller Home Assistant kan jaja inte få koppla Aqara-prylarna direkt utan att gå genom gubben?

Homey vet jag ej,

Men med home assistant kan du inte bara ansluta sensorer tex, dom måste först prata med en hub.

1 gillning

Har en importerad hub och väntar nog med att byta ut den tills dom släpper den nya :smiley:

Alternativ för att slippa alla olika hubbar, jag kör den med home assistant och de fungerar finfint
http://www.zigbee2mqtt.io/

Vad är skillnaden på Aqaras termometer och denna?

Går båda via Aqara hub?

Samt var i rummet är bästa plats att sätta termometern? :slight_smile:

Det liknar den från Mijia jag har.
Vill minnas att skillnaden är att Aqaras har tryck, temp och luftfuktighet medan Mijia saknar tryck

Okej men går via Aqara hub den också?

Yes det gör den!

Vilken skulle du valt

Jag har bara en av Mijia och resten av Aqaras

Ah men den jag länka e ju ”ny” :stuck_out_tongue:

Ny för mi store kanske :wink:
Eller så är det som det står i beskrivningen att den är ännu mindre.
Men den saknar att kunna mäta lufttryck.
Så då skulle det kunna vara storlek vs. Lufttryck som du behöver ta ställning till.

(Om det är samma storlek som den jag har så är den inte mycket mindre än Aqaras.)

Okej :slight_smile: