Assa Abloy lanserar nya lås

Finns väl inte ens sjutillhållarlås på nyare dörrar?

Bara jag som är lite tveksam till att lås är uppkopplade mot röstassistenter ? Det är väl ändå inte helt osannolikt att någon skulle kunna få nys om att man är en teknikjunkie och testar hojta genom en dörr eller ett fönster ”hej Google, öppna dörren”… eller har jag missat hur det fungerar ?

Det finns en överenskommelse om att man inte ska kunna öppna låset med rösten. Bara låsa :smiley:

3 gillningar

Ingen som nämner Danalock…?

Har haft en Homekit kompatibelt Danalock i snart 6 månader. Har aldrig stött på något problem, låset har alltid svarat och fungerat bra med automatiseringar.

1 gillning

@Marcus_Attefors har väl ett danalock

Nepp, rockar Glue!

Jag är väl ensam då…

Det kräver att du gör en utförlig redogörelse för hur det är :wink:

En redogörelse på hur det är att vara ensam eller låset? :grinning_face_with_smiling_eyes:

:joy: nu tänker jag att det blir en redogörelse av båda

Angående låset så var jag tveksam efter att ha läst om dom olika versionerna av Danalock låsen. Av att läsa på olika forum så verkade det struligt med deras Z-Wave och Zigbee lås, Homekit problemen jag läste om verkade mest vara det vanliga; räckvidd. Jag har två ATV som täcker hela huset och har aldrig haft problem med mina Eve produkter som också använder BTLE.
Nu efter några månader så har jag inte stött på ett enda problem. Det är snabb respons (ca 2-4 sekunder om BT är avstängt på mobilen, 5-6 sekunder om mobilen är den enhet som kommunicerar med låset) dock så låter det ganska mycket, men inget jag stör mig på.

Installationen var väldigt enkel och rakt på, skruva bort vredet på insidan, byt pinnen och skruva fast Danalock låset.

Gillar även dom extra funktionerna som att ställa in autolåsning och hold back latch som gör att vi kan använda nyckel utifrån utan att låset tappar status.

Angående min ensamhet så får jag väl boka en timme på soffan…

1 gillning

vad har du för låskista?
Den jag hade var jag tvungen att rotera flera varv för att den skulle låsa/låsa upp vilket Friday inte fattade om det var upplåst eller inte

Blandade ihop funktionen lite, End to End är det som gäller om låset bara går runt. Jag har ett Assa lås som jag kan vrida ett helt varv efter låsning. End to End gör att låset alltid låser hela vägen dvs 1 1/2 varv, om du då använder nyckel så vet låset det, så fort jag vrider det lite eller öppnar med nyckel (kräver 1 varv) så hänger det med i Home appen också, det kräver dock att man låser upp hela vägen tills det tar stopp. Just End to End funktionen var avgörande tycker jag.

Hejsan,

Någon som har provat installera ett “August Wi-Fi Smart Lock”, senaste modellen alltså 2020, på en svensk dörr?

/Björn

Är det inte detta som är Yale Linus här i Sverige?