Återkommande bekymmer med HomeKit

Hej,

Jag har ett återkommande bekymmer med HomeKit som är riktigt frustrerande!

Exempel:
La till och ändrade om en del scenarier och Hue dimmer funktioner i HomeKit igår kväll då jag flyttat rum på nå uttag o lagt till nån lampa.

Vaknar och tänder nån lampa åt ungarna nu på morgonen o de har hänt igen!

Den har återställt till standardikonerna på ALLA ljuskällor ”glödlampor”, sista jag uppdaterat är borta, så allt behöver göras om, den tappar även namnbyten på både Ikea och Hue lampor = lätt 30 minuters klickade!

De har hänt nån gång förut, och de enda jag kunde dra som slutsats då var att jag uppdaterat namn på nån lampa via Hue appen (namnkonflikt då hue uppdaterar i HomeKit) då namnen inte stämde. De hade jag dock inte gjort denna gång. Startade om Arlo imorse som är kopplad mot HomeKit, de skulle vara de då som skulle kunna ha nån inverkan.

Vad mer kan vara bra o veta, har två Homekit hubbar, ser att den synkar hemmet i och med att frun får alla uppdateringar av hemmet. 100+ enhet från lite olika tillverkare.

Nån här som upplevt samma? Kommit fram till vad som kan ställa till det? så man kan försöka undvika att de sker igen! Tidsödande o frustrerande!

Jag har inga Hur eller IKEAlampor. Men det man kan tänka på när det gäller nätverksbaserade lösningar är att försöka hålla sej ifrån att använda åäö. Det kan funka, men ibland gör det inte det. Det gäller allt, routrar, kameror…