Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Från sajten:

Atmos som ljudformat blir allt mer populärt men som med all ny teknik är det långt i från säkert att du kan använda det på din TV.

I och med nya Sonos Arc soundbar så är det många som får upp ögonen, eller snarare öronen, för Atmos-ljud via just soundbars men det finns en hel del att tänka på.

För att att få full funktionalitet i någon soundbar är grunden att koppla in den till via en speciell HDMI-ingång som heter Audio Return Channel (Förkortat ARC, ja det heter alltså samma sak som Sonos nya soundbar). Endast en av dina HDMI-kontakter har beteckningen ARC så det gäller att välja rätt. Väl inkopplad där kommer teven automatiskt att använda din soundbar som högtalare i stället för tevens och ändrar du ljudet via fjärrkontrollen så ändras det också på soundbaren. I fallet med Sonos Arc och dess mindre kusin Sonos Beam kan du även starta och stänga av teven med rösten.

Det är också ett krav att använda HDMI för att få Atmos-ljud men det är fortfarande långt i från säkert just Atmos-biten kommer fungera på din teve.

Dolby Atmos Enabled Sound Bar

Atmos vs “Surround”

Atmos är surround-ljud men allt surround-ljud är inte Atmos. Något förenklat kan sägas att det som skiljer Atmos från det mer traditionella surround-ljudet du får ut i från en kompatibel soundbar är att i Atmos-fallet finns det två extra högtalarna på ovansidan. Dessa skickar ut ljudet uppåt i taket som sedan studsar ner och därmed känns det som att relevant ljud kommer ovanifrån. Trevligt om det exempelvis regnar i filmen.

Använder du en soundbar med inbyggd surround utan subwoofer och utan Atmos kallas detta 5.0-ljud. Detta då en sådan soundbar har fem högtalare i sig, höger, vänster, mitten samt två på sidorna som ersätter bakhögtalarna. Lägger du till en sub blir det alltså 5.1-ljud. Lägger du till två bakhögtalare är det fortfarande 5.0 eller 5.1-ljud då dessa ersätter högtalarna på sidan av soundbaren.

En soundbar med inbyggd Atmos kan kallas 5.0.2-system om det är utan sub och 5.1.2 om det är med och tvåan i slutet representerar alltså de två högtalarna på ovansidan som studsar ljudet upp i taket och sedan vidare till där vi sitter i soffan.

Atmos kommer i flera olika format

För att skicka Atmos-signaler används tre existerande tekniker för att skicka ljud och dessa är Dolby MAT 2.0 (helt okomprimerat), Dolby True HD (Lossless) samt Dolby Digital Plus (komprimerat).

Dolby Digital+ är din vän

Där Blu-Ray-skivor använder TrueHD så använder streamingtjänsterna allt som oftast Dolby Digital Plus. Det är en stor fördel i detta sammanhanget för Dolby Digital Plus är nämligen det enda formatet av de tre som kan fungera på en TV med ARC. Notera “kan fungera”, inte att det garanterat fungerar.

Det är nämligen inte helt lätt att veta om din tv stödjer detta format. Vi börjar med det enkla, om din TV stödjer eARC (Enhanced Audio Return Channel) så kommer den också stödja Dolby Digital Plus (Samt True HD-formatet för den som undrar). För närvarande finns det 126 stycken TV som stödjer eARC enligt Prisjakt.

Du behöver inte ha eARC

Samtidigt finns det 512 varianter som stödjer Dolby Digital Plus vilket betyder att det finns hundratals som bör löser den pucken även utan eARC-kontakten. Vi har skapat direktlänkar till Prisjakt för olika tillverkares TV-modeller som har Dolby Digital Plus-stöd. Tänk på att Dolby Digital Plus är ett krav för att Atmos skall fungera, det är däremot inte en garant. Tänk också på att det ibland kan bli fel med specifikationer så dubbelkolla alltid med tillverkarens produktsidor så att det verkligen stämmer – åt båda hållen. Tillverkarna kan också benämna Dolby Digital Plus som DD+, EAC3, E-AC-3, samt EC-3.

Men det stod ju att den hade Dolby Atmos?

En hel del TV-modeller saknar Dolby Digital Plus men säger sig ha stöd för Dolby Atmos – men då kan det dels röra sig om att de inbyggda högtalarna som likt en mobiltelefon med Dolby Atmos gör en typ av mjukvarusimuleringar. Men det betyder inte nödvändigtvis att den har möjligheten att skicka ut riktig Atmos till soundbaren.

Men Apple TV då?

Först och främst krävs en Apple TV 4K för att Atmos skall fungera. Det fungera alltså inte med fjärde generationen Apple TV som annars är likadan men som saknar 4K (och Atmos, uppenbarligen). Men kommer du ihåg de tre formaten vi nämnde tidigare? TrueHD för Blu-Ray, Dolby Digital+ för streamingtjänsterna och sedan Dolby MAT 2.0 för helt okomprimerad Atmos-signal. Ja du gissar rätt.

Apple går sin egen väg och använder det sistnämnda vilket i de allra flesta fall inte fungerar med vanlig ARC utan kräver eARC om du skall gå vägen via teven. Vissa soundbars har en extra HDMI-ingång och finns det en sådan kan du gå genom den om teven inte vill ge dig någon Atmos. Detta finns dock inte på Sonos Arc.

Playstation & Xbox?

  • Alla varianter av Xbox One samt stödjer både Dolby Digital TrueHD samt Dolby Digital Plus när det kommer till Netflix och andra streamingtjänster. Väldigt få spel gör det dock.
  • Playstation 4 stödjer ej Atmos för närvarande.

Låt oss alla hjälpas åt!

Kommentera gärna i artikeln vilken TV du har samt om du fått Atmos att fungera eller inte samt med vilka enheter så lägger vi in det här under.

| Modell | Netflix (DD+) | Blu-Ray (True HD) | Apple TV 4K (Dolby MAT) | eARC |
|---|:---:|:---:|:---:|:---:|:---:|:---:expressionless:
|Samsung Q90R | :white_check_mark: | :grey_question: | :grey_question: | :x: |
|Samsung Q70T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q80T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q90T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q95T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q800T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q900T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
|Samsung Q950T | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
| LG Oled C7 | :white_check_mark: | :grey_question: | :grey_question: | :x: |
| LG Oled C8 | :white_check_mark: | :grey_question: | :grey_question: | :x: |
| LG Oled GX | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |
| LG Oled E9 | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: | :white_check_mark: |

Annons: Köp din Sonos Arc hos Hifi Klubben eller Sonos.

10 gillningar

Vilken fantastiskt bra och hjälpsam artikel Peter!

1 gillning

Tack!

1 gillning

Lysande fullständigt lysande tack :grinning:

Har läst på lite om detta och nördarna säger oftast att om du satsar på en ljudlimpa så behöver man inte oroa sig så mycket om Dolby Atmos och att Dolby digital 5.1 kommer låta ungefär lika bra på den.
Ska göra en analys själv när min Arc kommer :heart_eyes:

Hur bra det låter är ju lite andra parametrar tänker jag medan DD 5.1 kontra Atmos är ju mer än fråga om rymd för vissa ljud.

Jo absolut men hur tydligt studsar ljudet från taket och vilka volymer krävs för att märka av det osv?
Ger det ens en bättre surround-känsla än 5.0?
Jag har ingen aning och är väl ingen ljudnörd så sett men älskar ju lite gött ljud till en film på fredagkvällen :blush:
Du har kanske testat ljudlimpor med Atmos innan och gjort jämförelsen?

Ja studsa mot tak är även något som man använder i större anläggningar, högtalarna är byggda för just det. Optimalt är förstås att ha dem i taket.

Det här med ljud skall man akta sig för att gå på andrahandsuppgifter, det är så extremt individuellt och även elitistiskt. Jag har dock inte testat någon soundbar ännu så det skall bli skoj.

2 gillningar

Absolut är det så.
Jag är ju absolut inte nån ljudnörd utan tog för givet att alla andra visste bättre än mig och läste diskussioner på Reddit :sweat_smile:
Jag vet bara att jag kan inte annat än bli nöjd när jag byter ifrån min billiga Philips-limpa jag köpte ihop med tvn för 4 år sen. :grin:
Med eller utan Atmos.

1 gillning

Bra summerat! Tack!

Så då bör jag klara mig…
Har en Philips 803 i och frame QE65LS03RAU!

Klockren artikel!!!

Grymt bra artikel! Jag har beställt en arc och har just nu en Philips tv med fyra ARC ingångar men funderar på att byta den mot en med eARC då jag mest använder Apple TV.

Förresten så klarar Playstation 4 Atmos, dock bara film och inte spel.

Skall dubbelkolla Playstation 4 - verkar vara lite förvirrande där.

Hittar ingenting om Atmos på Sonys webbsidor för PS4. Har du en fin fin källa till mig?

Nej tyvärr, googlade för ett tag sen när jag beställde arcen om Atmos till PS4an och det kom upp en del om att det bara funkar till filmer, som det står här t.ex. Dolby Atmos for gaming: What is it and which games support it

Men har inte sett nå offciellt.

Intressant, och ju mer av artikeln jag läser, googlar och hittar att min egna 5år gamla TV stödjer Dolby Digital plus, blir själaglad för att i nästa stund komma ner på jorden när du avslöjar att fucking Apple kommer förstöra det ialf… Har en Apple TV 4K, som jag kör ALLT genom… Och om jag förstår rätt, så kommer Atmos inte lira då trots att min gamla tv mod alla odds faktiskt skulle kunna skicka vidare signalen?

Sitter och väntar på min bokade ARC + SUB Gen 3.

Nooo can do!

Men den har inte inbyggd Netflix?

Jo, Tv:n har faktiskt inbyggd NETFLIX. Så just den streamingplattformen kan ju lösa sig.Men man tittar ju på så mycket mera plattformar, HBO, SVT-Play, CMORE, Amazon PRIME, DPlay, ViaPlay, Plex…

Funderar på om nuvarande ChromeCast ULTRA skulle fixa biffen? isåfall kanske man kan köpa en sån, i väntan på nya CC “Sabrina”, som jag verkligen hoppas på kan göra att jag kan pensionera ATV, som är det sista jag just nu är fast med i Apples ekosystem.

De apparna har ändå inte Atmos i sig, det enda du missar Atmos i är Apples egna innehåll.

Ja Sabrina lär lösa mycket, allra minst måste ju Netflix-klienten lösa Atmos i alla fall.

Aha, ok. Tack för väldigt bra info. BTW, planerar du att köra tester på ARC direkt vid släpp eller?

PS. Min Tv som enligt Panasonic själv stödjer Dolby Digital Plus, heter TX-65CXC725, och är inte med på din lista.