Avsnitt 259: This changes everything

Från sajten:
https://teknikveckan.com/podcast/avsnitt-259-this-changes-everything/

Vi fullkomligt kastade oss på mikrofonerna efter att artiklarna var skrivna och WWDC´s första dag var över. I detta specialavsnitt går vi igenom vad som visades upp på WWDC och även vad vi själva tyckte om de nya versionerna av iOS, watchOS, macOS, tvOS och iPadOS.

Det bjöds på massvis av förbättringar och iPad ser äntligen ut att ha hittat hem och kommer kunna leverera en effektivare och roligare upplevelse framöver.

Älskar du det vi gör? Klicka dig gärna vidare och gå med i vår Patreon så vi kan fortsätta göra härliga produktioner framöver, för att ta dig till vår Patreon klicka här.

Du hittar podden på bland annat iTunes, Acast och Spotify!

Följ oss också på:

3 Likes

Underbart :heart:

Ja , de va på ti’n att de kom lite nytt :cowboy_hat_face:

1 Like

Eller hur! Va ju massa godis…

1 Like

Verkligen , mycket mycket mer än dom visade …

1 Like

Lyssnar nu, innan jag ska börja promenera mot jobbet

1 Like

Det största är väl ändä App Exposé. Flera instanser av samma app, i massa olika “spaces”. Varje gång man t.ex. vill ha anteckningar och Safari samtidigt o sen kanske man gärna vill ha Safari o en annan app samtidigt, nu kan man ju göra det utan att behöva byta Side view app hela tiden. Man kan ha båda samtidigt. Guld!

Jag gillade det här avsnittet väldigt mycket. Jag tycker att Markus och Thor kan köra en Apple-relaterad podd, kanske under 99mac-flagg, och sen kan Teknikveckan ta resten inkl kanske en mer översiktlig Apple-koll för dom som bara är allmänt intresserade och inte vill ha in depth coverage av Apple.

Att vara tre poddare kräver stor skicklighet när det gäller samtalsdisciplin för att det inte ska bli jobbigt att lyssna på för den som inte sitter med vid bordet och kan följa samtalet med hjälp av kroppsrörelser, ögonkontakt med mera. Det kan lätt bli väldigt stökigt.

Ett exempel på en väl fungerande tremannapodd är ATP, ett exempel på en mindre väl fungerande är Teknikveckan. Dynamiken blev mycket, mycket bättre med bara två poddare. Esse är också en stor personlighet som tar väldigt mycket plats och jag kan känna att det ibland är på bekostnad av övriga deltagare.

Dessutom var det skönt att slippa höra det konstanta trackandet av Thor som i detta avsnitt lös helt med sin frånvaro. Fattar att det är en kompisgrej, men blir långrandigt att lyssna på.

Ytterligare ett plus, för mig som primärt söker Apple coverage, var att det i detta avsnitt inte alls var samma höga nivå av Apple-bashing som det varit i tidigare avsnitt. Jag vet inte om detta varit tillfälligt, har bara lyssnat sen 99-podden la ner, men det blir jobbigt och icke relevant att lyssna på ständigt bashande och här tror jag Esse bidrar rätt hårt med sin, vad det verkar, mycket ambivalenta relation till Apple.

Personligen vill jag ha analyser kring dagens Apple. Kritik ska definitivt kunna ges, men raljerande kring gamla lokala PR-människor och det tröttsamma ”detta har ju funnits på andra plattformar i hundra år” osv, det kan jag lika gärna vara utan. Jag vill ha saklig analys och diskussion.

Så, Thor och Marcus - dra igång en 99mac-podd bi weekly eller nåt och så kan ni köra Teknikveckan-podden som vanligt. Det skulle dessutom gå utmärkt att nån gång bjuda in Ida eller Jakob från gamla 99 till en sådan podd.

Tack på förhand. :stuck_out_tongue_winking_eye::innocent:

Håller med i mycket här, senaste avsnittet som kom, 261? var ett utav de sämre, helt klart bättre med bara två poddare, för mycket internt raljerande blir bara tröttsamt och inte kul att lyssna på.
Har gått ifrån att vara Patreon då jag tycker att nivån måste upp på alla fronter innan jag vill “betala” för det.

1 Like

Har inte kommit något svar på feedbacken här men jag hoppas trion bakom sajten tog den som den konstruktiva kritik den var menad som. Sen behöver man absolut inte hålla med. Smaken är som baken. :blush:

Tja!

Vi har tittat på detta tidigare och vi körde faktiskt en undersökning där majoriteten ville ha det som det var idag. Är ett svårt format att möta allas viljor i men tittar ständigt på saker för att förbättra podden.

Men oavsett hur vi gör så är det alltid några som inte gillar det :slight_smile:

Tycker nog att det har varit ganska bra de senaste avsnitten. Det gäller att lägga förväntningarna på rätt nivå. :slightly_smiling_face:

Just avsnittet med Thors lås var ju kul (för alla utom just Thor då).

Kom att tänka på denna låten just då:

Wilmer X - Teknikens under