Behöver hjälp med ett cykellås

Finns det någon gammal cykeltjuv i bubblan?
Nycklarna till låset på min cykel försvann i flytten för ett år den och nu vill jag komma ut vårvärmen med familjen. Låset är ett sånt där klassiskt som som är fastsvetsad på ramen vid bakhjulet.
Har testat med en liten bågfil men svårt att komma åt så det skulle ta alldeles för lång tid.
För att besvara frågan som alla nu undrar så är svaret ja, det är min cykel :laughing:

Bultsax eller tigersåg, låna av någon bekant eller hyr på typ Bauhaus eller Hornbach. Färdigt på fem minuter.

Jag skulle ta den till en cykelreparatör. De har troligtvis de bästa ”tricksen” för att det skall bli så pass snyggt som möjligt.

Well, då man inte har nyckel till låset så måste låset tas bort och ersättas med ett annat hur som helst. Då behöver man inte ta väl hand om det befintliga låset. Om man låter en cykelreparatör göra det, med risken att han inte vill för att ditt ägarskap kanske inte kan verifieras, eller du gör det själv kanske är struntsamma.

Du har nog rätt. Jag tänker som så att ett gammalt klassiskt fyrkantigt blocklås inte går att klippa med bultsax. Tigersåg kan vara lite trångt och riskabelt om man inte är van vid den. Med lite tur så har cykelreparatören något trick som innebär borr och hammare :wink:

Ja, du kan absolut ha rätt i att cykelreparatören lär vara rutinerad på området. Jag tänker mer att det kanske är overkill att gå till han och samtidigt behöva stå där och intyga att “ja, jag har inte snott cykeln” om man nu har möjlighet att t ex låna verktygen och göra det själv.

Att använda bultsax mellan ekrarna bör väl fungera men visst kan det vara lite trångt. Tigersåg tycker jag inte borde vara några som helst problem. TS får avgöra som som blir bäst :slight_smile:

1 gillning

Enligt mig så överstiger tiden och orken med bultsax och tigersåg priset av att gå till cykelhandlaren.
Ska du göra det själv så rekommenderar jag vinkelsslip. Om det är ett klicklås så brukar det bara vara två ställen som det är fastsvetsat vid och efter du slipat av låskolv så går det enkelt att avlägsna resten av låset. Kom ihåg att lacka över slipmärkena så att det inte rostar. Nytt lås kostar mellan 199 - 499 och köpes med fördel innan du börjar ta bort det gamla. Så att cykeln inte behöver stå olåst. Vet ju aldrig vem som är en cykeltjuv :wink:

1 gillning

Funkar även med en Dremel, liten och nätt och kommer åt överallt.

Jag hamnade i samma läge. Åkte tillbaka två cykelhandlare som båda nekade att hjälpa till då jag inte kunde verifiera att cykeln var min.

Vinkelslip, tid och svordomar löste det hela.

Blandade svar men har tillgång till en vinkelslip så det kanske får bli nästa försök, då måste jag ju dock lacka för att undvika rost. Helst av allt skulle jag vilja bygga om cykeln helt till en single speed hipsterhoj men det får bli i ett annat liv.

Satsa på en SS med bromsar så du slipper skidda och se ut som en :grinning:

Absolut, jag har inga planer på en tidig död, vill man gambla lite kan man alltid köra på en fixie utan bromsar :joy:

1 gillning