Bensin- och dieselbilar kan förbjudas 2030

Jag håller med dig tillfullo, det är väldigt dyrt med elbilar idag. Däremot kan man köra klimatvänligt utan extra dyra bilar om man tankar etanol, HVO100, RME eller liknande. Det är konstigt att det blivit sådant fokus på elbilar, det finns alla möjliga icke-fossila drivmedel som fungerar hyfsat i befintlig infrastruktur och med befintlig bilpark.

Vi ska byta bil till våren. Ska bli intressant och utforska vad det finns för vettiga miljöalternativ då.

“Det spelar ingen roll att jag mördar några gamlingar, de jag har ihjäl på ett år mördas på 36 timmar i etniska utrensningar i Afrika” sade massmördaren. :slight_smile:

3 gillningar

Vad är det med er Hanif Fan Boys som gör att ni ogillar ren luft så mycket?

1 gillning

Om det inte är så här så är jag med :slightly_smiling_face:

Hahaha, det var den dummaste jämförelsen jag sett i år :slight_smile: Tack för nöjet :slight_smile:

Vet du i vilket sammanhang det är filmat?

Det kommer säkert bli många som gör som hon på filmen om det sker en för snabb omställning till elbilar :joy: Blonde woman tries to fill up a Tesla Model S with gas - YouTube

Vad kul att man kunde bidra med lite nöje!

Du skriver miljö men det är inte den huvudsakliga drivkraften bakom att ta bort fossildrivna bilar - man vill minska människans påverkan på klimatet vilket är en global angelägenhet.

Ditt inlägg är ologiskt vilket jag försökte påvisa genom min tillspetsade liknelse. Antingen tror man att människans utsläpp av koldioxid påverkar klimatet och då spelar varje kilo roll, oavsett var i världen det produceras eller hur mycket det produceras någon annanstans, eller så tror man inte det och då är Kinas utsläpp helt ointressant i alla fall.

2 gillningar

Troligtvis fejk.

Jag vill ha autopilots Uber/tesla till 2030 där jag inte behöver äga ett fordon.
Beställa på app, kliva in i bilen och blunda tills jag är på jobbet och beställa till jag ska hem.
Appen räknar ut rutter och tider för att möjligtvis ta med andra beställare av resa.
Mindre olyckor och mindre avgaser=perfekt.
Fixa det MP.

1 gillning

Där är du garanterat 2030 - oavsett hur hårt bakåtsträvarna håller hårt i sin rätt att gasa ihjäl sina barn och barnbarn.

1 gillning

Skönt att ha garantier, bäst att spara det, internet glömmer aldrig.

1 gillning

Men alltså, en liten fråga här: Hur fan är det tänkt att vi ska få fram all lithium som krävs för att pumpa ut alla elbilar egentligen? Redan idag så har gruvindustrin extremt höga sociala och miljömässiga kostnader. Ska vi gräva fram hundratals gånger mer lithium - hur ska det gå till? Särskilt när ekonomiska värden kommer över sociala och miljömässiga. Planeten är ju inte ändlös trots allt.

Då är det ju faktskt betydligt rimligare med en uber-lösning som ovan. Varenda jävel behöver inte EN BIL VAR!! Sorry men det håller liksom inte. Vi behöver dela på resurserna om vi inte ska vara en parasit mot planeten.

Du behöver inte oroa dig. Det finns och blir över.

De sociala och miljömässiga kostnaderna från gruvindustrin då? :slight_smile:

Ja vi får förbättra dom eller tycker du alternativet att INTE övergå till elbilar är bättre?

Ja men absolut, det är självklart!

Jag är väl mest skeptisk till den här förlegade idén om konstant tillväxt, eller “grön tillväxt”. Vi behöver tänka om samhällsstrukturer i stort - att bara ställa om fordonsflottan till eldrift tror inte jag kommer att göra det som behövs för att rädda planeten och vår framtid. Däremot att lagstifta återvinning, minska konsumption, ställa om till ett ekonomiskt system som inte kräver konstant tillväxt för att inte kollapsa… Där tror jag att de stora vinsterna finns! Men absolut så finns det ju inget annat alternativ än att sluta köra allt på fossila bränslen, helt klart.

Vätgas är ju ganska spännande också… :wink:

Är dålig på ämnen men släpper inte Samsung en smartphone nästa år med graphene-batteri?
Kan det vara nästa steg för biltillverkare? :sweat_smile: