Bilar med sladd: Här är Polestar 2

Från sajten:
https://teknikveckan.com/nyheter/bilar-med-sladd-har-ar-polestar-2/


image

I denna veckas avsnitt hör vi om hur svenska Volvo äntligen är på gång med elbilsproduktion via syster-varumärket Polestar. Fabian har fått ett exklusivt besök hos Polestar och ger oss alla snaskiga detaljer i ett unikt möte bakom kulisserna. Dessutom pratar vi om bensinskatteupproret, Fabian försökte köpa Nissan Leaf, och Anders har pratat i finsk radio. Och hur mycket kostar egentligen en liter bensin?

3 gillningar

Måste man ha ett google konto för att kunna köra bilen? Hur är det med integritetsproblematiken kopplat till ett företag som tjänar pengar på att veta så mycket som möjligt om användarna.

Det är en intressant fråga.
Idag behöver du inte ha google konto för att använda maps eller göra sökningar.
Självklart blir det bättre om du har ett konto.

Men jag tror denna fråga är väldigt valid på många sätt. Tesla spårar samtliga bilar och gjorde en långre tid det utan att informera användaren om det.

Jag känner mig tryggare att använda googles tjänster än BMWs tex. För det är fler som granska google än BMW

(Nu tog jag bara BMW som exempel eftersom jag har en)

Nej det behövs lika lite som att du behöver ett microsoft-konto idag :slight_smile:

Håller med. Det är viktiga frågor - ofta med svåra svar! Kan bli ett ämne att ta med i nästa poddavsnitt.

2 gillningar

Segmentet om Bensinupproret var ju både skrämmande och roligt. :grimacing:

2 gillningar

Även om Google har ögonen på sig så hindrade det dom inte från att skanna epost ända fram till slutet av 2017. Även om du inte loggar in med ett google konto så använder de sig av fingerprinting så att dom kan rikta reklam än i denna dag.

Det är lätt att avfärda detta som paranoida idéer. Min fråga om man behöver ett konto för att köra bilen är självklart lite raljerande. Men hur många funktioner kommer att kräva ett konto för att du skall kunna utnyttja bilen fullt ut.

Inget mer än idag - det är det underliggande systemet. Vill du använda Play Store eller liknande så måste du givetvis logga in.

Samma som på Android-telefoner - du behöver inte logga in med ditt google-konto så länge du inte vill ladda hem nya appar.

That’s the point! Och hur många av oss nöjer sig ned t ex. En telefon utan extra appar utöver det du får med på köpet?

Det är upp till var och en och inom android-världen kan du använda andra tjänsteleverantör för appar.

På Volvobilarna kommer det vara som idag, full funktionalitet inkl den inbyggda GPS:en, vill du ladda hem Google Maps, Waze eller något annat så får du skaffa google-konto :slight_smile:

Men du kommer inte behöva det för att ändra önskad temperatur i bilen nej :slight_smile:

vänligen
/P

jag tar gärna riktad reklam än helt felriktad och ointressant reklam

2 gillningar