Bildskärm som inte tjuter!?

Jag har ett problem, och det är att jag hör extremt höga frekvenser. Detta sabbar mitt liv när jag sitter framför många bildskärmar och det är tyst omkring mig, för då hör jag skärmens panel tjuta…! :crazy_face:

Jag vet, det är lite sådär konstigt och flummigt, men faktum är att jag inte kan sitta framför min nuvarande skärm (BenQ Ultrawide 35") i mer än några minuter innan det känns som huvudet ska sprängas! Och min förra skärm (Samsung Ultrawide 34") sålde jag av samma anledning.

Jag har tinnitus på vänster öra, så det kan mycket väl vara så att jag blivit extra känslig på grund av det. Jag kan sitta framför skärmen om jag har på mig ljudisolerande lurar, eller har på något högt ljud i bakgrunden, men det funkar inte alltid så bra.

Så nu letar jag helt enkelt efter en värdig ersättare; En Ultrawide med USB-C som INTE tjuter. Jag har frågat några tillverkare, men ingen fattar vad jag menar förstås. Därför frågar jag denna eminenta grupp människor som säkert förstår mitt problem och har en lösning på det!

Någon kanske känner igen sig och kan rekommendera en skärm som faktiskt inte tjuter? @Marcus_Attefors och gänget kanske kan dra i lite tillverkar-trådar och uppmärksamma problemet? (Googlar man så finns det några lika störda människor som jag, så jag är åtminstone inte unik)

Tacksam för input!

Är det “coil whine” du hör tror du? Kan du höra det från vissa mobilladdare och laptop-laddare?

Hör det inte från min skärm men hade en HP Spectre 360 som tjöt, men det hördes av både mig och andra.

Ja exakt. Och det finns ju en del DIY-lösningar för att ta bort det, men det känns osäkert och tidskrävande.
Jag hör inte detta ljud i vanliga fall eftersom det i princip bara är på mitt hemmakontor som jag sitter i tystnad, så jag har inte upplevt det någon annanstans helt enkelt.

Krav är minst 34" ultrawide med USB-C-anslutning. (Helst med ström också så att jag kan ladda min MBP samtidigt)
Gärna Retina. (Sitter man med sin MacBook Pro som extraskärm så blir “vanlig” upplösning ganska pixligt :joy: )
100% frånvaro av high pitched noise.
Priset är sekundärt, om jag hittar en skärm som kostar 20.000 som kan garantera frånvaror av högfrekvent ljud så får det helt enkelt vara värt det. Men bättre vore ju förstås en dylik skärm för runt 10. :wink:

Kände likadant när min tredje HP-dator åkte tillbaka.

Men om det “bara” är coil whine och inte att du är mer känslig än så borde du i recensioner kunna läsa om detta, eller tas det inte upp alls? Svårt att testa dock m som du skriver hörs det bara i helt tysta rum.

Prova en Dell-skärm, bara beställa på nätet så kan du alltid returnera om du köper dom konsument. Måste finnas en anledning till dom är #1 för det mesta på skärmar.

Jag tittar på Dell (UltraSharp U3419W) och LG (34WK95U-W) just nu. Har väldigt bra erfarenhet av just Dell, de ger generellt en väldigt behaglig bild. LG:n har å andra sidan högre upplösning.

Och roligt är det inte att hålla på att packa och skicka skärmar, skulle som sagt vilja ha “tjut-garanti”…

:grimacing:

Tjut-garanti vore trevligt. :slight_smile:
Håller med, ett jädra bök, det är inga små 19" 4:3-skärmar nuförtiden…