Bygg enkelt ihop en egen extern SSD

Från sajten:
https://teknikveckan.com/hemelektronik/bygg-enkelt-ihop-en-egen-extern-ssd/


Om du sugen på att spara en krona eller två på att bygga ihop din egna externa SSD så har vi satt ihop en liten guide.

Allt som behövs är ett kabinett och en SSD disk, vi guidar dig genom hela processen med att skruva ihop det hela och sedan hur du kopplar ihop den med din dator.

Produkterna som används i videon är följande:

Affiliatelänk:

Deltaco 2.5″ HDD/SSD SATA enclosure

Samsung 860 EVO V-NAND SSD SATA 6gb/s 500GB

Men även Webhallen har prisvärda diskar och kabinett

 

6 gillningar

Fan va fint, har inte alls tänkt på att man kan göra så här, blir ju faktiskt billigare än att köpa en extern ssd som ett komplett kit.

Nice life hack!

Hur snabb blir den? Kör gärna Blackmagic testprogram ( för Mac).

Vi pratade om just blackmagic i senaste poddavsnitt.
Kanske ska köra det på Peters MacBook Pro istället för min extremt trötta Macbook från 2015

1 gillning

Blir inte billigare, inte om man använder länkarna i artikeln i alla fall.
Enclosure: 309:90
500Gb ssd: 1090
Totalt: 1399.90 plus lite arbete.

eller en Samsung Portable SSD T5 500GB (USB 3.1) för 1249 kr.
https://www.webhallen.com/se/product/272513-Samsung-Portable-SSD-T5-500GB-USB-3-1-Blue

1 gillning

Är det en Samsung 860 EVO i den färdiga externa? Det betvivlar jag för oftast så slänger dom i det billigaste.

Du har helt rätt i att det går att hitta redan billigare ihopsatt hos webhallen än de produkter jag köpte hos Kjell & Co. (Därav att jag länkade till just webhallen och skrev att de hade prisvärda produkter)
MEN, oklart vad Samsung slängt in i T5, och om vi får välja vilken hårddisk som helst så har WD en 500GB Blue hos just webhallen för bara 790kr.
Jag länkade till det jag använde i videon mest för tydlighetens skull, med vetskapen att priserna skulle vara utdaterade väldigt snart.

Är även en utmärkt lösning om man har en gammal Mac som står där hemma och känns slö.

Hade en SSD som låg och skräpade samt en gammal Mac mini. Köpte samma kabinett som används i videon och tryckte in disken i, laddade in MacOS på den, och använder den nu som huvudpartition.

Fick en otrolig performance-boost, långt över mina förväntningar. Nu lever Mac-minin ytterligare några år :heart:

2 gillningar

Men då är det ju bättre om du byter den interna disken till en SSD…?

1 gillning

Jepp, i alla maskiner utom Mac:s i allmänhet och i Mac mini i synnerhet.

Den versionen jag har innebär att hela maskinen måste ner i molekyler då just disken sitter absolut längst in i maskinen.

Då är att boota från extern disk att föredra oavsett hur händig man är :slight_smile:

Källa: Mac mini Late 2014 Hard Drive Replacement - iFixit Repair Guide

Det är inte så jobbigt som det ser ut. :wink:

3 gillningar

Nej, bytte i min. Var inte alls krångligt eller tidskrävande.

1 gillning

Å sörens.

Nåja, känns ändå som att det är lite mer utmaning än att skruva i två skruvar och plugga i en USB-kabel.

Och prestandamässigt lär man inte märka någon större skillnad på intern eller extern som jag förstått det (på en så här gammal maskin) då överföringshastigheterna till den externa enheten ändå är så hög som den är :slight_smile: