Creative Stage Air - limpan som passar lika bra vid datorn som ute i gräset

Från sajten:
Creative Stage Air - limpan som passar lika bra vid datorn som ute i gräset | Teknikveckan




Creative har släppt en ny soundbar helt designad för att ha vid datorn istället för att plågas av det inbyggda ljudet som oftast inte låter speciellt bra.

Design och funktion

Vi möts av ett svart galler, pianolack och fyra knappar på ena sidan av enheten. På baksidan har vi tre uttag och det är micro-USB för ström, USB-A så du kan stoppa in en USB-sticka eller liknande för att spela upp musik samt ett 3,5mm-uttag för att koppla till din dator. Designen är enkel, ren och ser mer eller mindre ut som vilken soundbar som helst. Enheten är även utrustad med Bluetooth 4.2 och har ett batteri på 2 200 mAh som ger en speltid på totalt 6 timmar. Vi skulle säga att en mer realistisk speltid ligger på mellan 4-5 timmar beroende på hur hög volym du har. Enheten är relativt liten och måtten ligger på 410 x 78 x 70 mm och den väger 910 gram.

Att para ihop enheten med sin telefon är busenkelt och det görs genom att trycka på blåtandsknappen på sidan av enheten och sedan gå in under blåtand på mobilen och klicka på enheten – sen är det klart.

Så hur bra är ljudet?

Med tanke på att Creative Stage Air kostar ca 400 kronor så är det faktiskt väldigt mycket ljud för pengarna men några stordåd ska du inte förvänta dig. Stage Air är ett perfekt komplement om du vill ha en förbättring mot det inbyggda ljudet i datorn och har en tunn plånbok. Stage Air bjuder på en fyllig bas men vid högre volym räcker det inte riktigt till och ljudet kan lätt upplevas som aningen burkigt – men det är svårt att klaga med tanke på den ringa prislappen.

Fördelen med Stage Air jämfört med andra högtalare i samma prisklass är att det användningsområdet breddas tack vare att den har inbyggt batteri och Bluetooth. Detta gör att vi enkelt kan ta med högtalaren ut på terrassen eller balkongen för att öka myskänslan under de svenska sommarkvällarna.

Summering:

Har du en tunn plånbok och är ute efter en billig högtalare som du kan ha vid datorn, eller vill ha med dig ut på balkongen, picknicken eller liknande så är Creative Stage Air ett bra köp. Ljudbilden är okej och vi blev förvånade över vilket tryck basen ger, men vid högre volymer orkar den inte riktigt med och ljudet upplevs stundtals som rätt burkigt.

Detaljer:

  • Dimensioner (L x W x H): 410 x 78 x 70 mm
  • Vikt: 910 gram
  • Anslutning: micro-USB, 3.5 mm, USB-A, Bluetooth 4.2
  • Batteri: 2 200 mAh lithium-ion, 6 timmars batteritid
  • Uteffekt: 2 x 5 W, Total System Peak power: 20 W
  • Frekvens omfång: 80 Hz – 20 kHz, SNR: ≥ 72 dB
  • Pris: Ca 400 kronor
3 gillningar

Grym recension som alltid…! Snygg högtalare! Verkar trevlig…

1 gillning

Tack! Ja för 400 spänn är det svårt att klaga på den faktiskt haha.

2 gillningar

Eller hur!

1 gillning

Bra pris !! Ihåligt ljud , ah ungefär som allt i den prisklassen :wink::man_shrugging:t2:

2 gillningar

Kör själv mega boom, fet som Fan!

Håller mig borta från dator-grejer för hifi. Det gäller, logitech, creative, apple osv
Blir aldrig bra. Just portabla högtalare är svårt dock. Sonos osv är ju inte heller bra. Har en batteridriven Sony, helt okej ljud för formatet men chromecasten på den är ju inget att ringa hem om.

Sonos är magiskt bra!

Inte hifi-mässigt

Nä klart det finns bättre! Men vill man kunna styra musiken, skapa olika zoner och ha ett bioljud så är Sonos stabilitet verkligen oslagbart. Strular aldrig och låter bra!

1 gillning

Har lekt för lite med Chromecast för att vara rätt person men med det lilla jag har så köper jag det. Men då har jag inte testat Chromecasts multiroom lösning. Men med tanke på hur dåligt det fungerar med basfunktionaliteten så tror jag dig.

Dock för mig är faktiskt connectivity sekundärt till ljudkvalitet. Spelar ingen roll hur bra multi room osv är om ljudet är mediokert. Men hade ju varit nice med båda. Har Spotify connect på min förstärkare, redigt kasst och inge multiroom men bra ljudkvalitet på stärkaren :slight_smile:

1 gillning

Det går ju att lösa relativt enkelt (men inte så billigt) med dina befintliga högtalare. Bara att köpa nya Sonos: Amp så kan du göra dina högtalare smarta och sen komplettera med några Sonos One i kök, badrum, sovrum etc där deg kan vara nice att bara ha lite bakgrundsmusik.

Fast sonos amp har väl även en förstärkare så det är ju ingen optimal lösning. OM de hade en lösning med tex enbart spdif ut hade det ju varit något kanske

Menade såklart Sonos: Connect! My bad!

1 gillning

Kollade upp den. haha, vafan, den är ju gigantisk :smiley: Har de ingen som är stor som en HDMI kontaktdon? Typ som chromecast

Nepp! Men det är ju bara att gömma den i en möbel och glömma bort den =)

Just bioljud aka surround är väl inte känt för att vara ostabilt i något sammanhang? :smiley:

Säg det till Samsung =)

Utveckla.

Det jag pratade om med Malmis var när man har multiroomlösningar som även fungerar som bioljud, Samsung har ju försökt sig på sin egna variant av Sonos där man kan koppla till egna högtalare trådlöst och ha i olika rum eller bara para en limpa, subb och bakre. Dock med rätt skakigt resultat.