Dags att kora bästa mobilen för nattfoto

Nattfoto är på tapeten igen, dels har det kommit till iOS och dels har Pixel 4 släppts. Men vilken mobil är egentligen bäst?

Jag tänkte att vi alla skulle hjälpas åt via ett blindtest. Vi har tagit tre olika motiv med fem olika mobiler.
Alla foton är tagna med stativ och där det har gått att ställa in tiden så har vi alltid valt max längd.

Vilka mobiler är hemligt och ni röstar via någon av våra Facebook-grupper länkade nedan.

Klicka gärna på montagen så att du får upp dem större. Allt är snyggt i frimärksformat :slight_smile:

Facebookgrupper

1 gillning

Och även här @Esse är det imorgon :rofl:

Jag använder inte Facebook alls. Om ni saknar funktion för att lägga upp röstning här, kan ni inte även lägga upp på 99mac.se där funktionen finns?

Riktigt luriga motivval. :+1: Undrar hur en bättre DSLR hade klarat dem utan någon efterbehandling. Fast det kanske ingår i det hemliga "mobilurvalet"? :grin:
Ska kolla bättre när jag sitter med större skärm.

Vi kommer i fortsättningen försöka köra omröstningar här :slight_smile:

Nu har vi facit klart!

2 gillningar

Mycket intressant och väl genomförd jämförelse!

Som den Pixel-fanboy jag är trodde jag ändå att iPhone skulle knipa förstaplatsen. Kan inte låta bli att fundera på hur resultatet skulle ha blivit utan stativ, dvs vilken mobil som klarar att ta bästa bilden handhållen. Men vintern är ju lång @esse :wink:

Svårt testa rättvist utan stativ, men de flesta bilder tas förmodligen handhållet.

Tack!

Finns ju många tester att göra, funderar på ett vanligt kameratest också men så fort det är lite nice sol ute ser ju allt likdant ut :slight_smile:

Det gör de men jag kände att det skulle vara till nackdel för de mobiler jag testar sist i den kylan…