Danske Bank får Apple Pay inom kort

Från sajten:
Danske Bank får Apple Pay inom kort | Teknikveckan




Antal banker i Sverige som har stöd för Apples kontaktlösa betalningar via Apple Pay är fortfarande få.

Idag lade Danske Bank upp en bild på sin Facebook- sida där man meddelar att Apple Pay kommer inom kort. Något exakt datum fick vi inte, men förhoppningsvis dröjer det inte länge.

Är så länge är det Nordea, ST1, Rikskortet, American Express och Klarna som har stöd.

1 gillning

Ahh later precis som apple o telenor … :relaxed:

Amex har fortfarande ett halvår efter dom fick Pay inte lyckats öka sin räckvidd. Typ bara Ica, Apoteket Hjärtat…

Vad är det som gör att Nordea kan vara så “snabba” med att hoppa på dessa mobila-betalmetoder? :thinking:

Ska byta bank inom kort så då kan man ju lika gärna byta till Nordea? :man_shrugging:t3:

1 gillning

ahh undrar när Swedbank ska börja med applepay,

1 gillning

Ja satan vad jag går och väntar på Swedbank =(

2 gillningar

Som jag har förstått det har de redan gjort en stor uppdatering av sina bankssystem något som kan ta år att genomföra. Förrens alla banker har gjort den uppdateringen så kommer Apple Pay inte fungera.

2 gillningar

dem borde nästan bjuda på det nu efter allt skit som varit på nyheterna om dem

1 gillning

Haha ja det hade varit lite bra PR i deras soppa =)

1 gillning

Länsförsäkringar ska uppdatera sina system till helgen. Hoppas de lanserar Apple Pay efter det är gjort.

1 gillning

För banken är detta inte mer komplicerat än en vanlig korttransaktion. Problemet är den bristande viljan hos bankerna.

Nä det är inte så lätt tyvärr utan köpen med Apple Pay sköts i realtid något som de gamla systemen inte stödjer. Finns tyvärr en teknisk förklaring bakom det hela.

Du måste förstå skillnaden mellan reservation och bokning. Har väldigt svårt att tro att Apple pay (som är kopplat till ett kort) bokar i realtid.

Det gör det. Kolla på en lösning som Swish. I verkligheten förs ju inte pengarna över direkt utan justeras i efterhand när banken kör sin körningar.

Nja. I efterhand sker en clearing mellan bgc och bankerna. Pengarna är bokade på riktigt direkt via bgc system BIR (betalningar i realtid) Swish är en speciell fågel :wink:

Det ska iaf ha med begränsningar i systemen att göra och det krävs en uppdatering av dessa lastgamla system de kör idag. Gällande Swish har jag förstått det som att dom har som ett “låtsas lager” av realtidsbetalningar och gör avräkningar mot varje enskild bank vid clearingdag. Apple ställer lite högre krav på sin betalningstjänst vilket många banker inte kan möta med deras gamla system. Infon har jag fått från en som jobbar med IT-systemen mot banker i Sverige.

Du menar med andra ord att en MasterCard transaktion som är gjord via “plastkortet” rent tekniskt skiljer sig från den som är gjord med Apple pay ?

Har inte Swedbank gått ut och lovar Google pay? Vad är det för teknisk begränsning som hindrar Apple pay men tillåter Google pay när det kommer till Swedbank och deras “gamla” system ?

Jag vet faktiskt inte mer än informationen jag har fått från en med stor inblick i IT-systemet =)

Var är Niklas Jeppsson när vi behöver honom?:wink:

Haha faktiskt =)