Därför kommer Google Stadia vinna över framtidens spelkonsoler

Från sajten:
Därför kommer Google Stadia vinna över framtidens spelkonsoler

Google Stadia är här och visar sig snabbt vara riktigt potent, detta trots att Google har haft lite svårt att förklara vad det är egentligen vi betalar för. Är det en prenumerationstjänst, är det en streamingtjänst? Svaret är kanske lite av varje men i slutändan måste vi betala en engångssumma för för de flesta spelen som vi spelar.

Men rent tekniskt fungerar det över förväntan, det bara flyter på, ibland bättre än vanliga konsoler.

Det är enkelt att komma igång och vi behöver aldrig se en uppdateringssruta igen innan vi skall spela.

I slutändan lär det finnas denna typen av tjänster både från Microsoft, Sony och flera men framtiden är ganska så tydlig – det är spel som strömmas i från molnet som gäller!

För närvarande går det bara att skaffa Stadia på ett sätt – köpa kontroll, Chromecast Ultra och tre månader Pro-abonnemang för ca 1400 kronor. Snart kommer vi kunna ansluta utan månadskostnad men då blir det vare sig surroundljud eller 4K-upplösning.

Fyll i formuläret och kommentera vad du tror om framtidens spelare om du vill vara med i vår utlottning av ett Buddypass.

1 gillning

Det är garanterat framtiden men jag tror det är för tidigt, kan tänka mig det blir problem för många “casual” spelare som sitter på svajiga wifi osv ska spela.

Absolut är detta framtiden. Men precis som hunden nämner ovan så är det bara i sin linda.

Min stora fråga är dock hur väl det fungerar när det släpps ”på riktigt”? När chromecast stödjer valfri kontroll och gratisabonnemang alt stort gratisutbud för PRO-användare.

Kommer den hålla ihop då ändå eller krevera under det stora trycket som det skulle innebära på servrar etc?

Framtiden får utvisa när det sker, men att det kommer ske, det kommer det :slight_smile:

Jag har svårt att se från ett globalt perspektiv att nästa gen xbox,ps etc kommer vara de sista.
I sverige är det bra bredband överallt…något som är väldigt unikt.
Visst man kan säga att om 6-7år borde bra bredband vara utbyggt i världen, men har tyvärr svårt att se det kommer hända.
Jag reser ganska mycket och får erfara Internet hastigheter lite överallt… ofta är det hysteriskt risig hastighet tyvärr. Även i länder som man anser vara utvecklade.

Jag tror det kommer ske en hybrid lösning där delar av spelet kommer ner till konsolen och resten ligger i molnet…lite som microsoft och senaste flightsim kommer ha.

2 gillningar

Framtidens spelande är nog absolut något i stil med detta. Men med tanke på många dåliga internetuppkopplingar det fortfarande finns så tror jag inte riktigt att streaming av spel kommer slå igenom på bred front. Däremot tror jag att det kan bli så att man har en typ av konsol bara för att lagra spelen på. Spelen i sig kommer ligga i molnet och vara tillgängliga via en månadskostnad. Typ som Netflix osv. Och sen kan du antingen betala en större månadskostnad och då kunna ladda ner de spel du vill ha. Eller en lägre kostnad och där får du digital tillgång till spelen under en begränsad period. Typ som att hyra spelen.

1 gillning

Med tanke på hur de stora spelstudiorna nu har så du kan betala en månadskostnad och få tillgång till spelen tror jag du har rätt på denna.

Eftersom fysiskmedia spel är döende så försvinner andrahansmarknaden. många kommer inte vilja köpa ett spel för 500kr när de istället kan betala 99kr i månaden och få tillgång till alla spel från de bolaget.

Det tycks som - om man redan har en Chromecast Ultra - så måste man nu i början köpa en till, i ett samlat paket. Och man kan dessutom bara få kontrollern i vitt.

Det är korrekt.

1 gillning

@Esse har rätt. Även jag har nu sett framtiden.

nu ligger bara önskan i att google dont fuck this up. Och priserna blir realistiska.

Haha, jag tror man har en bra grej här - priserna lär väl vara lite som övriga, standarddyrt men det finns alltid någon kampanj.

Kanske väldigt dum fråga men, spelen som finns till, dom köper man utöver abonnemanget på 99kr/månad eller ingår dom så man får spela ? :thinking::flushed:

Du köper spelen utöver abonnemanget förutom 2 nya spel varje månad som ingår kostnadsfritt.

Det går även att ha ett standard-abonnemang som inte kostar något i månaden men då är det bara 1080p och stereojlud.

1 gillning

Hur ligger priserna på spel om man jämför mot spel till PS och Xbox ? Samma ?

Ganska lika, vill man köpa billiga spel så är det fortfarande PC som gäller.

Från Sajten.

Googles speltjänst Sta­dia kom­mer till Sam­sung Galaxy S8 och nyare ihop med Raz­er och Asus ROG-tele­fon­er.

Tidi­gare funger­ade Sta­dia endast på Pix­el 2.3 & 4‑telefoner utöver via Chrome­cast Ultra och dator­er med Chrome-web­bläsare.

Nu får allt­så föl­jande tele­fon­er möj­lighet att spela på sina små skär­mar.

  • Sam­sung Galaxy S8
  • Sam­sung Galaxy S8+
  • Sam­sung Galaxy S8 Active
  • Sam­sung Galaxy Note8
  • Sam­sung Galaxy S9
  • Sam­sung Galaxy S9+
  • Sam­sung Galaxy Note9
  • Sam­sung Galaxy S10
  • Sam­sung Galaxy S10E
  • Sam­sung Galaxy S10+
  • Sam­sung Galaxy Note10
  • Sam­sung Galaxy Note10+
  • Sam­sung Galaxy S20
  • Sam­sung Galaxy S20+
  • Sam­sung Galaxy S20 Ultra
  • Raz­er Phone
  • Raz­er Phone 2
  • ASUS ROG Phone
  • ASUS ROG Phone II

…när?

Google ger bort tre månader Stadia Pro till Chromecast Ultra-ägare. Enligt The Verge ska det gälla både nya och befintliga ägare. Det enda man ska behöva göra är att tillåta reklammail från Google, så ska erbjudandet komma till de som är berättigade till erbjudandet.
Verkar dock osäkert om det gäller tidigare/befintliga Stadia-kunder också, men gissar att det bara gäller de som ännu inte använt Stadia.

Med Xbox All Access och annat måste jag nog säga att Stadia nog inte överlever…

För 370 kronor i månaden får man alltså inte bara hundratals spel, du får en Xbox Series X och du får dessutom spela dem i molnet via xCloud. Mot det kommer Stadias 99 kronor i månaden men där vi får köpa spelen för ganska hög summa, betydligt högre än vad det kostar på skiva, spel som alltså ingår i Microsoft Game Pass Ultimate som alltså ingår i Xbox All Access.

Plus att hårdvarumässigt så kliver Series X förbi Stadia nu också.
Börjar bli en okej samling spel med Stadia Pro nu men inte i närheten av Game Pass.

Men folk som inte köper så mycket spel så är ju Stadias gratisvariant riktigt bra. Men de som inte köper så mycket spel är nog inte så insatta i spelbranschen så de har aldrig hört talas om Stadia.

Spännande! Några hemmapulare har tagit fram en webbläsare som gör att det går att spela Stadia på iPhone och iPad. Samma lösning som Amazon har för övrigt.

1 gillning