Det är litenheten som gör Sony Xperia 5 stor

Från sajten:
Det är litenheten som gör Sony Xperia 5 stor


image

Sony Xperia 5 är den andra mobilen efter vad som får ses som Sonys nystart inom mobilbranschen. Xperia 1 var den första. Men där Xperia 1 hade svårt att hitta sin målgrupp känns Xperia 5 hyfsat mitt i prick.

Sony har länge haft mindre varianter av sina telefoner men där det tidigare dåliga val inom både hård- och mjukvara som hindrat oss från att bli begeistrade är det få sådan bekymmer nu.

Visserligen saknas både trådlös laddning och ansiktsigenkänning på mobilen, trots att den har ganska så stora kanter längst upp och längst ner, samt moderna svepgester men det gör inte så mycket för den målgrupp som bara vill ha en välfungerande lagom stor telefon, vilket i slutändan nog är en av de största målgrupperna här i världen.

Xperia 5 finns bara i en variant med 6 GB ram och 128 GB lagring, även det bör vara alldeles lagom för de flesta. En sak vi tycker om extra mycket är det faktum att laddaren som följer med är nya moderna USB-C med stöd för snabbladdning (PD) på 18w.

När Sony lanserade 21:9-formatet på skärmen för att knyta an till sina filmkameror och filmbolag kändes det mest som en ploj men efter att ha hållit i både Xperia 1 (6,5 tum) och Xperia 5 (6,1 tum) måste vi medge att det är ett attraktivt format. Men inte för att titta på film – det gör vi mest på större enheter – utan för att hålla i handen, ergonomiskt och trevligt.

Allt som allt var förväntningarna lågt ställda, för två år sedan gjorde vi ett test av en Xperia-telefon som vi inte ens kände att vi kunde släppa då vi inte ville sparka på de som låg ner, men med Xperia 5 blev vi mycket positivt överraskade.

Nästa steg är att ta bort kanterna uppe och nere, införa svepgester så som de flesta andra har det, induktionladdning och ännu mer fokus på kamerorna så som att lägga till nattfoto-funktionalitet, med det har man en telefon som bör attrahera även den absolut mest kräsna.

  • Produkt: Sony Xperia 5
  • Pris: Ca 8000 kr
  • Produktsida: Sony
  • USP: Lite mindre format att hålla i, bör uppskattas av de flesta.

Annons: Köp Sony Xperia 5 hos Webhallen.

Minne och ram har nog bytt plats med varandra

Klassiker, fixar tack!

1 gillning

Väldigt nöjd med min Xperia 1 som jag nu haft sedan lanseringsveckan. Väldigt skeptisk till höjden först då jag alltid föredragit compact-serien. Men eftersom mobilen inte är bredare än nödvändigt så går det nästan utmärkt med en hand, hade Xperia 5 släppts samtidigt så hade jag tagit den direkt, då den är ytterligare lite smalare på bredden. För att underlätta enhandsfattning.

Pannan stör mig inte alls, så länge det inte är en flärp eller hål i skärmen så är jag nöjd. Något lite tunnare hade den dock kunnat vara just estetiskt då hakan är lite mindre.

Svepgester är inget jag vill ha utan bytte till de traditionella 3 knapparna så fort som möjligt.
Inte heller side sense används, utan kör endast dubbeltryck på mittenknappen och så får jag enhandsläget.

Ta bilder gör man med den fysiska knappen till ändamålet ;).
Trådlös laddning och ansiktsigenkänning är inget jag saknar.

Annars håller jag med om att fokusen borde ligga ännu mer på kameran nu när alpha äntligen är ombord. Selfie-kameran är ett skämt på denna mobil. 21:9 ration är helnice när man vant sig och att zooma i exempelvis en Youtube-video fyller ut hela skärmen om än lite Grym lur i övrigt på de allra flesta punkter.

Lite overkill på cyanfiltret. Zombievarning på Peter! :joy: