Digitalt körkort släpps i Norge

För ett och ett halvt år sen :slight_smile:

Då borde de ju va på g här oxå

Jag tror att den stora omställningen är att vi som användare behöver släppa tanken på att ”kunna legitimera sig” på samma sätt som vi var tvungna att släppa tanken på att alltid ha kontanter. Istället tror jag att det hamnar på den som efterfrågar verifikation av identitet att lösa det en tjänst för det.
På samma sätt som postnord löst att vi inte alltid behöver ha legitimation för att hämta ut paket utan det räcker med BankID.
Scenario: Om polis stannar någon i Sverige som de vill kontrollera bil, identitet etc så finner jag det mer säkert att de har en sådan databas att slå i än att varje person själv ska bära dessa handlingar med sig.

1 gillning

Nia av tio gånger vill Postnord ha legg, men numer funkar det ju via Bank-Id. men men det finns mindre ombud via tex Schenker i en tobaksaffär etc som bara kan med fysiskt körkort.

Det Thor menar är att du numera kan legitimera dig direkt i deras app via Mobilt Bank ID så antingen du eller en närstående kan hämta ut paketet utan id.

Japp, och vad jag menar så funkar inte detta hos mindre ombud som kräver plastkörkortet, händ mig senast igår, tex Schenker, TNT, etc etc som inte går genom Postnord appen får man bara en flersiffrig kod för paketet och ingen koppling till Bank-Id.

Ja nej då blir det ju svårt om försändelsen inte finns i postnords app :slight_smile:

1 gillning

Svenska staten funderar på att ta det ett steg längre och slopa körkort helt. Istället ska det räcka med ett id-kort och så slår polisen upp i sitt system för att checka att man har lappen.
Id-kortet ska även kunna kopplas till en e-legitimation.
Tycker att det låter som bra planer.

Mer om det här:

1 gillning

Jo, men kommer troligen inte förrän sent nästa år då ISO standardiseringen i EU är klart, och skulle förvåna mig mycket om det ens kommer då, mest troliga är om två år tidigast.
Men hoppas ju på tidigare samt att det även går all legitimera sig för annat än som trafik-kort, risken är ju annars att man behöver ett annat plastkort med sig där körkortet eller Bank-Id inte funkar.

Har lagt körkortet i bilen så är det alltid med.
Har med mig ett nationellt ID-kort i plånboken på mobilen.

Du måste fortfarande ha ett fysiskt kort när du väl behöver använda det.

Det händer en del nu:

Har gjort ett Nationellt ID kort hos Polisen i förra veckan. Kostar 100 kronor. Ska höjas till 400 kronor efter nyår tydligen.

Hur menar du? Inget har hänt på snart fyra år.
image

Jo några få har fått ett nytt pass. :joy::joy::joy:

Tänkte på datumet 2022. Vi går snart in på 2023.
Så jag ser det troligt som att en del inrättningar som banker slutar acceptera körkortet som en Id handling.

En sommar för några år sedan så hamnade min smartphone i en pool, och tokdog. Eftersom jag var på resande fot så skaffade jag den billigaste fulknapptelefonen som fanns på Mediamarkt som en tillfällig lösning. Det skulle suga rätt hårt att bli stoppad av polisen utan möjlighet att visa sitt körkort pga. din telefon inte fungerar om du bara har det digitalt.

Vad händer om batteriet tar slut? Jag tycker det är rätt så ofta att vänners batterier är slut sent på dagen.

Lösningen är ju att alla opererar i chip i hjärnan :wink:

Skämt å sido, så tycker jag det är smidigt att ha funktioner som dessa i mobilen, men det blir också en beroendeställning och potentiellt mer möjlighet till övervakning.
Vi ser en större vilja till att ha kvar kontanter i samhället nu än för bara några år sedan och jag tror det blir lite samma här. Det blir lite nyhetens behag och smidigt, men sen märker man att det är bra att ha ”offline-lösningar”.

Man klarar sig från böter om man direkt kan visa upp annan legitimation till trafikpolisen som nationellt id-kort.

Sen ska körkortet vara med när man kör så det funkar nog inte att sätta i system.