DNS over HTTPS

Hur ser ni på DoH? Själv lite osäker på det. Slog på det för ett tag sedan och sedan av igen. Firefox och Google kommer ju snart slå på DoH. Allt låter ju bra, men har en ful sida också!

1 gillning

Viktigt.

Jo, det är viktigt ja! Man samlar dock all DNS på ett ställe. Blir väldigt lätt se allt då. Istället för att sprida ut det på flera. Moz://a har dock höga krav på Cloudflare. DNS-uppslag ska tas bort inom 24 timmar. Frågan är ju hur Google tänker göra? Dom lär ju inte ta bort något skulle jag tro. Dom kommer ju ha alla sidor du besökt!

Det står i artikeln du länkar till vad Google kommer göra.

Google’s publicly announced plan is to “check if the user’s current DNS provider is among a list of DoH-compatible providers, and upgrade to the equivalent DoH service from the same provider.” If the user-selected DNS service is not on that list, Chrome would make no changes for that user.

Hehe, det läste ju jag också! Blir lite galet ibland :wink:

Använder man Googles egna DNS så tas informationen bort efter 24-48h.

Lär ju bli tal om ett gäng DNS-levrantörer och inte bara Cloudflare.

För egen del kör jag redan Cloudflare idag, genom Pi-Hole.

1 gillning

Kör Cloudflare här också. Gjorde det på min Pi-hole också. Lagt in deras DNS i min router nu!

1 gillning

MS kommer också gå över på DoH:

Upptäckte nyss att Thunderbird har DoH också:

Jag är fortfarande klyven till DoH! :confused:

För er som likt mig kör Pi-Hole : Redirecting...

Ska ta en kik på det där. Bra info! Har en RPi 4 som ligger här hemma. Körde Pi-hole innan och gillade det.

1 gillning