En av många fördelar med eldrift på bilen

Man får VIP-parkeringen på hotellet. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Undra hur det blir när alla har elbil, först till kvarn då? :smiley: :smiley:

2 gillningar

Det där är den eviga frågan. “Hotellet parkering och alla vill ladda övernatten”.

Men att sätta ett uttag vid varje parkeringsplats känns väl inte helt orealistiskt. Många parkeringar har redan motorvärmar stolpar framdragna.

Även om du inte kan ladda över natten när man är på hotellet så är kanske inte det en jätte ko på isen. laddarna som kommer nu (även om ingen bil ännu stödjer det) klarar 350kW… alltså full laddning på 20min… Så efter hotell övernattningen får man åka och ladda på ett sådant ställe.

tänk den stackarn som kommer med 100% elbil å ser platsen är tagen av en plugin hybrid…

Det här hotellet har inte ens en egen parkering. Utan man får stå på den allmänna bakom hotellet. Visserligen bara några kronor/timmen men ändå.
Men det blir ju vanligare och vanligare att hotellen har riktiga laddplatser för sina gäster.

Har man ren elbil har man löst det på annat sätt än 3,5 kW i vägguttaget :slight_smile:

1 gillning

3,5W kan man knappt köra en led lampa på min kära Peter. Men förstår vad du menar.

Och nja. Ren elbil vill man gärna ha laddandes över natten…och då räcker det fint med 240v 10amp = 120Watt

Nu fick du ditt K innan W:et :slight_smile:

3.5kW laddning hade ju varit skitnice…vilken lyx att kunna ladda så över natten.

Kanske med en i3 :slight_smile:

även med en model3a

EDIT: frugan kör en audi E-tron och vi båda laddar 10amp om natten och det funkar fin fint.

3.5 kW hade onekligen varit nice men nu skrev jag 3,5 kW.

…nu hänger jag inte med.

3.5 kW = 3500 kW.

3,5 kW = 3,5 kW - dvs vad du får ut från ett vanligt vägguttag om du har 16a.

10 amp med enfas ger ju inte mer än typ 2,3 kW - då skall det vara ett litet batteri om du skall fylla det över natten :slight_smile:

Fetaste Audi E-tron tar något mindre än två dygn att fylla.

24 timmar ungefär med ett vägguttag :slight_smile:

Nu parkerar man sällan med 0% och behöver inte upp till 100%.

igen. . hänvisar till det jag nämner nedan.

Snart skickar jag @Fabian_Ruben på dig om du fortsätter :heart:

1 gillning

Absolut men har man elbil hemma brukar man fixa ett typ 2-uttag och gärna 3 fas 16a och är du ute på semester och kör så brukar du behöva få i mer el än vad ett vägguttag ger vilket var mitt första påstående - dvs låt pluggisarna parkera nära entrén och vägguttag och elbilarns använder betydligt fetare grejer.

80% eller 100% - allt tar tid med enfas 10a.

Det är jag ganska säker på att @Fabian_Ruben håller med om.

Men varför ska man ha 3fas 16amp hemma…egentligen?. Jag har möjlighet att fixa det men har inget behov av det.

Och om vi diskuterar semester körande så absolut vill man ju ha 90-100% på morgonen. Men det är heller ingen trainsmash om du bara får ett 10amp uttag. Det är ju beroende på ditt kör mönster och hur du planerar körningen. De gånger jag har kört runt i EU med elbil så kommer man till hotellet vid 5-6pm. Laddar på 10-13amp fram till 10am dagen efter. Det är runt 17timmar på 10amp = 17mil på en hungrig Tesla. Ofta kommer man inte heller till hotellet med 0km kvar på batteriet.

Det jag vill säga är att SJÄLVKLART vill man ha >120kW laddning överallt… Men det funkar fin fint med 10amp också

1 gillning