En av många fördelar med eldrift på bilen

17 mil är inte långt på en roadtrip genom Europa - fördel då Tesla och deras nätverk av snabbladdare. Men övriga bilar som inte planerar och optimerar rutten för detta så kommer det inte fungera att vara beroende av hotellets vägguttag. Och knappt tillåtet…

Klassisk exempel är när vi kör från Malmö till mina föräldrar i Ronneby i Blekinge. Då kör vi dit och tömmer 2/3 av batteriet (Laddar upp till 80%) och sedan kör vi runt lite där, två dygn senare skall vi hem till Malmö - vägguttaget hinner inte leverera tillräckligt mycket ström så vi får stanna längs motorvägen någon timme på en snabbladdare i onödan.

Men…Peter.
Som jag skrev: beroende på kör mönster så har du ju lite kvar när du kommer fram…så säg du har 25mil total på morgonen?. Sedan finns det massor med snabbladdare(inte Supercharger) runt om i EU.

Ditt Ronneby exempel låter lite märkligt. Eller gör ni inget annat än åker runt med bil när ni är där?.

Precis, och då kommer vi tillbaka till grundpåståendet - att rena elbilar kommer inte använda hotellets väggkontakt utan låt Pluggisarna göra det :slight_smile:

Vad skall man annars göra i Ronneby än att köra därifrån?

nja jag har ju hellre 25mil på morgonen än de 5mil som jag har kvar när jag kommer till hotellet.

Jag och frun var i … va fan det nu hette förra sommaren i sverige. Plockade ut en hyr tesla på Arlanda. Laddade i 20min i Gävle och 20min i mora och sedan var vi 2dagar i en stuga vid det stället… Vi åkte runt lite när vi väl var där och hem var det exakt samma sak. När bilen stod så var den inkopplad på 10amp…

Jag tror de som inte kör elbil till vardags skapar sig en bild att livet med elbil kommer bli komplicerat.

1 gillning

Livet med elbil är allt annat är komplicerat - om man har tillgång till en stadig och snabb leverans av ström.

Gäller väl bensin också?.

Japp - oklart vad döda djur har med saken att göra.

jo att livet med bensin bil är allt annat om komplicerat, så länge man har tillgång till stadig och snabb leverans av bensin…

Det är ingen som påstått att det varit komplicerat att vara Bensinbils-ägare :slight_smile:

nix…men du får det att låta som det faktiskt är mer komplicerat än att ha elbil

Hade det tagit 48 timmar att tanka en bensinbil hade det onekligen varit lite komplicerat.

Samma med el, går det snabbt = inte komplicerat, går det långsamt = kan vara komplicerat. Särskilt om du har lite batteri så du måste stanna hela tiden (Hej E-Golf!)

2 gillningar

Jag får känslan att du helatiden vill laddaupp till 100% ??. Men absolut, kommer du till Ronneby med 0% laddning, alltså puttar bilen sista biten och vill ladda till 100% med en e-golf på 10amp. så JA då tar det c:a 35timmar.

Är ni där en weekend (48timmar) så tror jag fortfarande det går ihop… Men vad vet jag, är ingen matte expert… Jag flyger flygplan till vardags…brum brum.

Nej jag kör 80% på allt förutom e-golfen som ju inte tog en ens ut från stan på 80%.

vänligen
/Peter

Vilken e-golf är det du har?. Är det den gamla med lilla batteriet?. För då är det ju självklart en utmaning att ta sig längre sträckor.

En E-golf tar dock endast 15 timmar att ladda med vägguttag på 2,3 kW - 9 timmar på 3,7 kW på grund av dess minimala lilla batteri.

jo jag tänkte editera min text tidigare att jag hade räknat fel på 35 timmar. Men du nämnde ju 48timmar så ville inte komma med mindblowing siffror.

Jag tycker vi “dömer” esse till att lyssna igenom samtliga avsnitt av teslapodden/elbilspodden :grin:

Du menar podden där @Fabian_Ruben med drömmande och tacksamhet i rösten berättar att svärfar äntligen installerat 22 kW semisnabbladdare för hans Tesla? :slight_smile:

Det där har jag inte hört. Är det en likströmsladdare? Annars förstår jag i te meningen med 22kW :thinking: