En iPhone 5s som är borttappad

i skogen och när jag säger att dom ska använda “Hitta min iPhone” säger personen att att det inte går för att det saknas ett Apple Id?
Var/är det möjligt att initiera en 5s utan att ange någon sorts Id.
Kommer faktiskt inte ihåg då den ju är rätt gammal och kan ju inte kolla min egen då jag har ett Apple Id på min.

Apple ID är valfritt att aktivera på alla Apple-enheter :slight_smile:

Så man behöver inte ange någon sorts id alls?

Men då kan man väl inte ladda ner från AppStore etc?
@anon83749704 kolla om dom laddat ner nåfägon app.

Fabriksåterställde en iPhone 6 häromdagen för att ge vidare. Gick inte att “starta upp” utan att logga in/registera ett Apple ID.

Ok, bra ide, ska fråga.

Som jag också tror, även på en gammal 5s.

Har frågat, men hoppas inte på svar från en ung familj med barn så här dags, så får väl se imorgon tidigast :slight_smile:

1 gillning

Lär inte vara någon skillnad på en uppdaterad 5s/6 på detta. Gick på tidigare iOS-versioner vet jag.

Att initiera utan Apple Id eller vad menar du?

Jo då - App Store kan aktiveras separat.

Yep precis.

Ja, men det måste väl ändå aktiveras med ett Apple-ID?

De e icloud som ska aktiveras…

Appstore konto är frivilligt… precis som Peter skriver…

Klart Appstore är frivilligt, men jag tänker såhär:

Har man en iPhone är det högst troligt att man laddar ner appar.
För att logga in på Appstore behövs en e-mail.
Har man aktiverat Hitta min iPhone har man högst troligt använt samma e-mail.
Det skafar jubinte att fråga och funkar det är det kanon :wink:

Ursprungsfrågan handlar inte om App Store utan om det är möjligt att starta upp telefonen utan ett Apple ID.

O där e svaret , man behöver ett konto !

Jo, men @anon83749704 försöker hitta en borttappad iPhone och hans bekanta tror inte att de har ett AppleID. Jag försöker hjälpa till att komma på vilken e-mail ett eventuellt AppleID skulle kunna ha.
Är det fel?

Konstigt nog så har jag ännu inte fått något svar på om dom laddat ner några appar till den eller inget annat matnyttigt heller.
Och här är det så många motstridiga uppgifter så jag vet fortfarande inte vad som gäller.
Jag tänker så här, minimum är väl ett telefonnummer och troligen en emailadress, den förra för att kunna ringa etc och iMessage, den andra för email och iMessage. Sen måste man väl ange sitt namn eller iaf ett nickname?

Ja det är två frågor här - svaret på TS fråga är ju att det inte behövs medan sannolikhet så har de aktiverat det utan att veta det själva :slight_smile: