En övervakningskamera, med inbyggd dammsugare


Det är en robotdammsugare” sa han, än så länge hade han inte min uppmärksamhet. “Den har 3000 Pa sugkraft”,

“Ja, jo det är ju mycket”. Men det finns så mycket mer inom hemautomatiseringsvärlden som har min uppmärksamhet innan en ny dammsugare hamnar på intresselistan.

Den har även en kamera som fungerar som övervakningskamera när du inte är hemma

Va!? när kan vi få testa den?”

Dammsugaren kom till kontoret dagen därpå tillsammans med en av agenterna för produkten. Han demonstrerade hur den skulle installerades genom att skanna en QR-kod på dammsugaren i appen. Appen finns både på Apples App Store och Google Playstore.

Vi har testat otaliga övervakningskameror och många av kamerorna vi testat har inte ens resulterat i recensioner då kamerorna i sig inte tillför något nytt i en redan översvämmad marknad av kameror till hemmet. Robotdammsugare har fått ett något avmattat intresse senaste tiden då även den marknaden börjat fyllas med otaliga modeller.

In på marknaden kommer Trifo och visar upp en robotdammsugare med kamera och vid första anblick ter sig det hela som en gimmick. Men när det väl sjunkit in är det egentligen en övervakningskamera på hjul vi har här. Alla övervakningskameror vi testat har varit fixerade. Det vill säga att kamerorna varit stilla där vi placerade dem. Visst, vi har testat kameror som går att vrida och rotera i alla olika vinklar men att kunna köra runt kameran för att kolla vad som faktiskt händer och att nu ha möjligheten att när jag lämnar hemmet ställa kameran precis framför dörren med Motion Detection igång, det är något helt nytt.

Trifo har även slängt in en mikrofon och högtalare i dammsugaren vilket gör att det går att ha en tvåvägskommunikation genom dammsugaren. Hur effektivt det är att skrika på eventuella inbrottstjuvar och följa efter dem med dammsugaren låter vi vara osagt. Trifo själva framställer det som en funktion för att prata med familjemedlemmar. Kanske för familjemedlemmarna som saknar mobiltelefon, men annars tror jag ett vanligt videosamtal är mer lämpat för kommunikation än att prata genom en dammsugare.

I Trifo-appen så går det att manuellt köra runt dammsugaren med virtuell joystick, ställa in punkter vi vill att den ska åka till och öka och minska sugkraften hos dammsugaren. Det går även att ta skärmdumpar på vad kameran ser för stunden eller spela in video på vad dammsugaren ser.

Dammsugaren i sig är en ruskigt bra dammsugare, att det sneglats mycket åt Roborocks håll när den här dammsugaren tagits fram är inget som undgår. Men dammsugaren har ändå sin egna touch och specifikationsmässigt är den i jämförelse med andra robotdammsugare på marknaden toppfylld. Den har 3000 Pa i sugkraft, en dammlåda på 600 ml, 5,200 mAh batteri som ger 120 timmars städning och sist men inte minst har den integration med Alexa. Det ryktas om att det kommer komma integration med fler hemautomatiseringstjänster framöver.

Dammsugaren kostar $399 hos Trifo och i Sverige går den att få tag på via Teknikproffset.se för 4499 kr i skrivande stund. Vi har även fått information om att den ska dyka upp hos Robotexperten.se inom en snart framtid.

När blir den tillgänglig i Sverige? Går den att beställa redan nu utan att bli ruinerad på extra avgifter?

Detta är en sak jag funderat på varför inte finns mer.

Tänk att din dammsugare stå i ett standby läge vid dörren och känner av rörelse. Och behöver den ladda så lämnar den sin post en stund men sensorerna kan vara igång även då

Utmärkt video! Men trots mitt prylintresse kämpar jag med att se fördelen här jämfört med att t.ex. sätta en magnetbrytare på dörren/dörrarna. Dock öppnar det ju upp lite spännande möjligheter när den går att köra manuellt, tex åka fram och putta till dörren till frysen om man glömt att stänga den och åkt på semester. Så jag kanske skulle ha en iaf… :blush:

1 gillning

Får den HomeKit är det bara för mig arr trycka på beställningsknappen!

Jag fattar ingenting av denna produkt.

1 gillning

bara jag som scannade Thors QR kod och tycker han har ett intressant SSID med intressant SSID kod?

2 gillningar

1 gillning

Jag gjorde med detta, haha.

Roligt lösenord. @Thor Var det lund du bodde i? Ok om man snyltar lite wifi när man närmar sig?

1 gillning

Har för mig att @Thor ändå bjuder på gratis wifi? :smiley:

1 gillning

Thor är en generös man!

3 gillningar

Snyggthor är generös på alla nivåer :heart::heart::heart:

1 gillning

Väntar på svar från Trifo agentur i Sverige om svar där. Verkar vara strul med att få igång Sverigelansering. Men jag uppdaterar så fort jag fått svar

Gör du så :slight_smile:

1 gillning

Ja, det är ett sådant där autogenererat lösenord, måste leva som man lär.

1 gillning

Så finns nu den här övervakningskameran på hjul ute i svensk handel.