Esim hos Tele2

Kika under rubriken Frekvensbanden för LTE på: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/mobilt/mobil-kommunikation/mobilnaten

Till exempel ger lägre frekvenser generellt bättre inomhustäckning.

1 gillning

Så vad säger mina resultat ?.. :neutral_face:

Tack, ska läsa sen :smiley:

Att när du slår på dual-sim måste din iPhone koppla upp sig mot två olika master. Telia finns inte på frekvensband 8 (900 MHz) så den kopplar även upp sig mot frekvensband 20 (800 MHz).

Så där i … e problemet ?.. att den ”delar på ” istället för att ev kunna få lika mycket per abon ?..

Ja om den då verkligen ska dela på prylarna så förstår man ju bättre…

Ja, i ditt fall måste du ju vara uppkopplad mot två operatörer på olika basstationer.

För oss med Telenor verkar det som den väljer att koppla upp sig på andra frekvensband med två sim-kort aktiva, vilket förklarar de olika resultaten i mätningar.

Jomen så är de ju !! - men som nån säger att så inte e fallet … se ovan , så blir man ju ännu mer snurrig , halvfärdig produkt - kan tyckas i sånna fall , min p20 har ju iof dubbla sim , men där delas de inget utan båda går för fullt …

Så de e bara o ”leva med ” , låter jävligt bitter även fast ja e grymt nöjd med tjänsten …

Andra frekvensband behöver inte betyda sämre hastigheter utan att resultatet antagligen skiljer (kan bli både bättre och sämre). Beror bl.a. på hur hårt belastade de banden är.

Här är mitt resultat nyss med dual-sim aktivt:

image

1 gillning

Ok , ja de där e ju lite skillnad mot vad jag har oftast … o de ju de som gör att ja spyr på de hela … här e mina =

Nästan jämnt en halvering … o när de e ”lågt ” från början … ja , då blir de suuuupee lågt med båda …

Syns på täckningen i de där bilderna också. Du har en pinne vid översta mätningen och två vid den undre. Jag har full täckning.

Du ska klaga hos Telenor. De behöver bygga ut sitt nät. Har sett liknande resultat på platser utanför Stockholm.

Yees , så e de i ”hålorna” på landet tyvär - inte alltid men som oftas …

:+1:t2::+1:t2:

Jo, har 15-25 Mbit med Telenor på vårt lantställe. Men innan 4G hade jag ingen täckning alls där så jag får vara lite glad.

De sjuka e att ja hade halebop innan o då hade jag full mottagning överallt där ja bor … surf 20-40 , sen bytte ja till telenor för o komma åt familjeabonemanget … då blev ja … inte lika bra …

Nu fick jag helt okej inne på jobbet… :sunglasses: Telia + Tele2 esim…

Förutom att telenor/ Telia har dåliga master här ( mottagning ) men på deras sida på hur bra sändning/ mottagningen ska va så är den :ok_hand:t2:)

… så skyller ja allt på apple , för som sagt android med dubbla sim ( inte esim) funkar de ju som man trodde de skulle funka även med x 🅂 max … orkar inte älta detta nå mera nu … ännu en ”later” produkt från apple … antenngate gen2 … tack o hej ! :sleeping::snail:

1 gillning

Mätningar med Telenor i Lindesberg:

image

Mätningar med Telia i Lindesberg:

image

Verkar som de höga hastigheterna är koncentrerade till några få platser.

1 gillning