Får inte igång HA på RBP 3b+

Hallå, hade behövt lite hjälp eller tips innan jag sliter av mig håret…

Jag hör följt denna guide till punkt och pricka:

Jag har provar att koppla RBP med kabel samt trådlöst. Kommer ej in i HA på något sätt, brodern meddelar mig att det inte finns någon connection.

Har en Google Wifi router.

Jag ser HA (RBP) i nätverket, använder Fing men den syns även i Google Wifi appen.

Några förslag? Ska jag byta setup?

Tack!! :pray::pray:

men vadå… den får IP men du når den inte?

Yes, precis. Har flashat om några gånger, men samma problem

En fråga till, när jag kopplar RBP till en skärm. Borde jag få se någon from av interface ? Som det är nu, så skickar den inget alls. Skärmen från inget input.

När du drar igång den ska du få en slags kommandotolk med en massa text. Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem tyvärr, kör HA på en NUC.

Kolla in Juan M Tech på YouTube, han har bra tutorials.

Tack så mycket. Jag provade igen nu, och får en massa text. Ska försöka tolka vad som sker :sweat_smile:

Ska kolla in Juan M också.

Lite mera information, nu när jag är har skärmen kopplad till RBP med HA. Så efter uppstart, så står det:
"Welcome to Home Assistant
homeassistant login: "

Men hag har inte skapat något login…

Finns ett default-login som skapas när man installerar.

ok, någon ide om vad det kan vara?

Nu är ju mac och ip inte det hemligaste som finns direkt :slight_smile:

hmm… jag körde HA på en pie3a och hade väl inga direkta problem. eller, problemet som blir är att HA nöter sönder ditt SD kort så har du många enheter så håller den inte länge.
Kör HA på en VirtualBox clustet nu

ok, tack :slight_smile: Ville egentligen bara se om dett var något för mig. Tycker det varit lite för struligt än så länge…

hittade det är “root”

inget lösenord

Precis så, det är default. :slight_smile:

Får igång det via mobil appen, iOS. Men inget kontakt via datorn än…

Ger nog upp för idag nu. Tack för all hjälp!

Löste sig till sist. Skyller på trötthet, datorn och RBP satt på varsit WIFI. Så nu kommer jag in.

Men så kommer nästa problem, få igång Raspbee 2…

@Stefan_Sandstrom @FredrikAndersson

Hur fixar man sin configuration.yaml fil ordentligt?!
Jag har samba installerat och försöker lägga till både sensor för qbittorent och plex med upcoming media cards.

image

Sparar jag den såhär så slutar qbittorrent kortet att fungera. Måste man separera det på något sätt?

Ingen aning tyvärr, tycker det ser ut som exemplet

Har du följt detta:

Jadå alltså det fungerar med qbittorent men när jag lägger till plex så flyttar torrent att fungera. Det är som att den inte separerar de olika sensorerna…

Minns inte hur det är med HA men vissa kodspråk är ju känsliga för indenteringen.