Favorit SUV &/Eller "Crossover"

Vet att denna tråd inte bara är teknik, men jag vet att många andra precis som jag, gillar både teknik och bilar.

Med tanke på att Crossover-bilar är relativt nya vill jag gärna också veta varför du hellre köper en sådan över en SUV :slight_smile:

Vilken är din favorit-modell, och varför?

Crossover t.ex: Mazda CX-3, Toyota C-HR
SUV t.ex: Kia Sportage, Mazda CX-5

Köpte en helt ny Ford Kuga för några år sedan och är fortfarande helnöjd :slight_smile: Gillar den för att den är lite högre så det underlättar att sätta sig och kliva ur den. Gillar även hur den ser ut både invändigt och på utsidan. Jag och min fru valde mellan Ford Kuga, Opel Mocka och VW.

Vi köpte en Citroen (eller hur det stavas) Cactus för några år sedan, tyckte den såg kul ut. Funkar utan problem.

Har alltid undrat om dom där plast grejerna på bilen har någon mer nytta än bara utseende?

Kan tänka mig att många köper en sådan bil för att den är lite högre och lättare att stiga in/ut. Och man har lite bättre översikt när man sitter högt

1 gillning

Är cx-3 verkligen en cross-over ?
För egen del så kan det kvitta vad det kallas går mest på vad jag tycker om den. Anledningen, för mig, att köpa dylikt fordon handlar uteslutande om ett bekvämt insteg.

Det var precis så jag funderade när jag kollade Honda HRV. Måste ju vara en bekväm bil att köra också

Ja, de är ganska tjocka och klarar bildörrar och kundvagnar.

Frågan är hur snygga de är efter några år i solen ? Fast det är kanske inget problem för dig då jag misstänker att du är i rekondbranschen :wink:

hehe när jag sätter dekor och reklam på bilar, när jag får bilarna för att jobba med de är de (oftast) redan tvättade. Köpte bilen ny 2016 och har säkert tvättat den max 10 gånger. =)

Tack för inputen!

Anledningen till frågan är väl egentligen om jag borde köpa en Honda HRV eller en Kia Niro, samt varför. :slight_smile:

Kia Niro EV såklart! :wink:

1 gillning

Kan tyvärr inte köpa en helelektrisk bil, eller en PHV för den delen. Har ingenstans att ladda den :confused:

1 gillning

Men köp en Kia De Niro istället.

Oavsett vilken du väljer se till att pröva de på grov asfalt i motorvägsfart.

Rullar omkring i en Freemont från 2015 - inget märkvärdigt alls men massor av bil för pengarna och skön komfort.

Hurså?

Det kan ju tolkas antingen som en SUV som tillverkats i Freemont sedan 2015 eller en italienskflaggad SUV tillverkad i Mexico... :slight_smile:

Om man bryr sig om buller så är det lätt att bli besviken om man inte provkört bilen på grov asfalt i motorvägsfart. Framförallt koreanska bilar brukar vara dåliga på att hantera svensk asfalt.

1 gillning

:rofl:

Tyvärr det senare alternativet…