Fiberabonnemang

Nu kör vi! Blir 250/100 Bahnhof här :kissing_heart:

2 gillningar

Om man gräver in fiber, spelar det då någon roll vilken leverantör man väljer i det öppna fibernätet? Hastigheten och lite tjänster runt omkring varierar ju lite, men man kan väl hoppa och byta fritt om man vill? Ingen hårdvara som är knuten till en viss operatör?

Nej, det spelar ingen roll. I ett öppet fibernät brukar man ha en kommunikationsoperatör och flera tjänsteleverantörer. Kommunikationsoperatören är den som driftar nätet och äger fiberutrustningen. Tjänsteleverantörerna är de som levererar tjänster som internet, tv osv.
Som regel behöver du inte förhålla dig till kommunikationsoperatören utan allt går via den som du har valt att få internet från

2 gillningar

Väcker liv i en gammal tråd.
Jag undrar vad folk tycker om Tele2 fiber?
Jag har haft Telia i massvis av år. Förut fick vi inte välja annat än Telia. Sedan för något år sen så släpptes några fler leverantörer in i nätet. typ 5-6 st.
Igår knackade en säljare på dörren från Tele2 och erbjöd ett fiberabonnemang med TV, router osv för 399 i månaden om vi binder i två år. De skulle också byta fiberdosa så att man efter de två åren har fritt val bland alla bredbandsleverantörer. Låter bra, men ofta finns det en hake med alla deals. :slight_smile:
Dock tackade jag ja (trots att jag aldrig gör det när jag inte fått tid att tänka (har ångerrätt 2 veckor så det är ju lugnt.)
Har tänkt ett tag att man vill sänka sin månadskostnad. Betalar idag 479 för 100/100 utan någon som helst tv.

Jag skulle kolla med de andra operatörerna också vad de har för erbjudanden. Sedan brukar det ändå inte spela så stor roll vilken leverantör man väljer om det ändå är ett annat företag som står för drift av nätet. De få gånger det har krånglat för oss har det inte varit Bahnhofs fel utan Zitius som äger nätet.

Jag har valt Bahnhof för att de är starka förespråkare av personlig integritet. Jag är även nöjd med att de aldrig någonsin kontaktat mig för att försöka sälja något under tiden jag varit kund hos dem. De är dessutom enkla att kontakta via både chatt och telefon.

1 gillning

Kollade lite hastigt på en jämförelsesite, och enbart bredband kan jag få för 299 100/100. dock så stämmer det lite som säljaren sa (och det visste jag innan) att TElia har lite oligopol där och oed befintlig fiberdosa i huset så kan jag bara välja mellan 8 operatörer, byter vi så kan vi välja på 30 talet.
hastigheten som erbjöds är300/100 (jättedyrt när de 24 månader är slut, men då planerar jag att byta till annan leverantör eller så får de erbjuda ett lågt pris.)
Tv är hyfsat ointressant så jag klarar mig med bara bredband egentligen…
Tänker att Tele2 ser ut att ha rätt dåliga omdöme på Trustpilot åtmisntånde…

Och så genomskinlig säljare. “Vi ska bara informera om förändringar i ert nät”". Jojo, fattade direkt att det var sälj. :slight_smile: och inte info

Någon som har erfarenhet av Bahnhof villafiber? Jag fattar det som att man låser sig till Bahnhof då iom byte till deras fiberkonverter.

Bodde jag i villa och hade möjlighet att få det skulle jag slå till direkt.

1 gillning

Jo, Telia driver flera nät än vad man tror. Dels har man Telia öppet nät men man äger även Zitius som är en stor aktör.
Det spelar ingen större roll vilken tjänsteleverantör man väljer utan ta den man är nöjd med. Har haft både Bahnhof och Telenor. De funkar lika bra. Har även hjälpt många grannar igång med fiber när vi fick fiber på stället uppe i Jämtland. Där var Telias kundtjänst klart sämst att ha att göra med när något var fel hos dem och inte i nätet.

1 gillning

Har för mig att @Hakan_Ander bytte till Bahnhof villafiber.

2 gillningar

Det lockar! 1000/1000 för 399. 299 första 12 mån. Prismässigt låter det lite för bra, typ det som får mig att fundera :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Det stämmer att jag bytte från Telia Öppen Fiber med Bahnhof. Till Villafiber direkt från Bahnhof. Bytte bara konverter som Bahnhof skickade.

Anledning till bytet var att Bahnhof var tvungna att höja priset eftersom Telia ville ha mer betalt.
Men lite längre ner i detta mail fanns det erbjudande att skaffa fiber direkt från dom.
299:- för 1000/1000 eller fortsätta med det gamla för 429:- 250/250. Beslutet att byta var enkelt och konverter likaså.

Har inte tänkt så mycket på att jag kanske låst mig till Bahnhof med denna konverter eftersom jag inte tänkt byta och varit supernöjd med dom alla åren vi haft dom som leverantör.

Jag har fortfarande den gamla konverten kvar ifall den behövs sättas tillbaka.

3 gillningar

Jag fick 24 månader för 299:-

1 gillning

Såg nu att jag kan få lägenhetsfiber från Bahnhof med en startavgift på 4995 kr och därefter 299 kr/månad i 12 månader. Det fanns inte på min adress tidigare. Gissar att samma sak gäller där då, det vill säga att de gör något med fiberkonvertern.

1 gillning

Det går ju kanske att räkna hem efter något åt? :slightly_smiling_face:

Tack @Hakan_Ander för ditt svar. Blir nog att köra Bahnhof vid flytt :blush:

12:- i mån är ju riktigt bra. :joy::joy:

Du fattar!:joy:

1 gillning

here here…

Snyggt! jultröja!

1 gillning

Ja 479 för 100/100 lätt/är dyrt. Har Bahnhof betalar jag ca 300 för 250/100