Finns det någon bra skäggtrimmer?

Hur ser ni på smörjning? Det finns ju de som inte behöver oljas alls och de, som min, som bör oljas/smörjas väldigt ofta? Jag har fått för mig att många brakar ihop för att de ska oljas ofta, men många gör knappt det alls.

Ja du be fråga … ja har rakat huve i 22 år , har aldrig smörjt en enda gång faktiskt :joy:, dom kanske håller längre om man skulle börja me de :innocent:

Smörj den med skäggolja. :joy::joy:

2 gillningar

Tror inte de går sönder men ”eggen” på bladet håller nog skärpan bättre om den får några droppar olja efter varje rakning.

Aha den jag kollar på är en annan modell i 7000 serien med mer tillbehör och ett fodral. Tyvärr ser jag samma typ av dåliga recensioner på din modell som jag såg på den jag är intresserad av.

Misstänkte det. Finns galet många modeller som alla heter 7000. I detta fallet är det samma maskin i botten och jag kände inte att tillbehören tillförde nå’t och det verkar inte heller vara ett hårt fodral och då faller det lite för mig.

Men som du säger så har recensionerna (oavsett modell) haft kritik kring att skäggkammen pajat lite för enkelt. Återstår som sagt att se…

Knappt två månader senare och jag är helt klart nöjd. Laddar den för vad jag tror är första gången. Jag använder den 2-3 gånger per vecka för att raka ner till 1,5-2mm och funkar bra. Enda jag möjligen har att anmärka på är att det är lite svårt att komma in nära näsborrarna när man vill gå ner så kort så man får köra lite precisionstrimmer där.

Kvalitetskänslan är som sagt sådär, ingen tyngd i maskinen och jag kan se att skäggkammen kan paja om man är oaktsam, men så långt gör maskinen ett alldeles utmärkt jobb.

Dags för ytterligare en uppdatering. Fortfarande nöjd och tycker den fungerar bra.

Såhär i Corona-tider så har det blivit ett litet Corona-skägg. Trimmar en gång per vecka till 6-7 millimeter och kan konstatera att när man är uppe på dom längderna fixar inte uppsamlaren att ta med alla skäggstrån. Antagligen rejält mindre än om den inte hade haft någon uppsamlare men jag hade inte rakat mig med skjortan på innan en kväll på krogen om jag säger så.

Än så länge upplever jag inga kvalitetsproblem.

3 gillningar

Tack för uppdateringarna, nu har jag inköpt en också! Det blev den modell jag hänvisade till i mitt första inlägg. Nu håller man tummarna att skiten ska hålla.

1 gillning

Hej,
Jag tänker nu på “äldre” :slight_smile: dagar försöka mig på detta med skägg. (Ja om man nu vid 44 vill ha skägg för första gången, kanske ålderskris? :rofl: :rofl:)

Fast jag har inte bestämt mig för exakt vilken stil så har jag låtit bli o raka mig nu ett tag. Men jag lär strax behöver lite att vårda skägget med.
Vad behöver man, läser att man kan ha trimmer, rakblad, borste? Planen i nuläget är att jag nog vill ha ganska kort och en stil som är typ stubb och ganska kort till sjag bestämt exakt vad jag vill ha. men jag tror inte det kommer bli någon stil som är med långt skägg

Tacksam för tips på trimmer och tillbehör. Hur man sköter det speciellt i början…Kanske skulle ha en egen tråd om skäggtips, styling, vård mm .? :thinking:

Såg att Elgiganten har en Multigroom series 7000 för 530 kr på rea. Men man kanske ska satsa på en som enbart är skäggtrimmer?

Sen har jag lite förkärlek för att köpa något som har lit stil, lite mer icke mainstream (Phillips) produkter är inte fel.

https://www.webhallen.com/se/product/273320-Philips-Multigroom-Series-7000-MG7720

Jag har en BaByliss Magnus Samuelsson Edition sedan 10 talet år som är riktigt bra om man bortser från att batteriet är slut. Kör den med kabel/laddare och har haft den mest till hårklippning. Vill tillägga att jag har mycket tjock & tät hårväxt och kör fortfarande med originalkniven som klipper som en dröm. Tyvärr säljs inte denna längre men jag skulle nog utan tvekan leta efter något liknande från denna tillverkare när det ska bytas ut.

1 gillning

Jag har en gammal hårtrimmer från Philips. Använder den mest för att ta min sparsamma hårväxt på huvudet. Skägget justeras lite med hjälp av den och en sax.
En borste är bra att ha för att reda ut skägget Sedan gillar jag Mr Bear familys produkter. Kör med deras olja och beard balm för att skägget ska må bra.

1 gillning

Mr Beard har bra grejor. beardshop.se eller groomimg.se (tror det är samma firma) har det mesta man kan tänkas behöva.

2 gillningar

Yep, jag handlar i princip allt från beardshop.

2 gillningar

Nu har bara bestämt att börja med lite halvlång stubble så får jag se vilket håll jag går. En bra ansiktstvål sommar skägganpassad tänkte jag köpa när min tvål ändå är slut.
Tänker att beard wash produkter är mer till långt skägg , eller? Hittat nån fr mr bear som är nedsatt. Annars hittar jag Percy Nobleman stubble wash som verkar vara mer tvål. Skäggolja, används redan på kortare skäggstubb eller nåt annat?
Kom på att jag har rabatt från Benify på 30%på Philips shop så en sån blir nog en Philips trimmer

Percy Nobleman har bra grejor, fick denna när jag fyllde.

5 gillningar

Va Nice. :slight_smile:

Jag kör faktiskt med vanligt schampoo till skägget men inte vare gång jag duschar.

Behöver ha nåt nu i växtfasen så de inte kliar så förbannat. :joy:

De är bara de första 2 åren det kliar lite, sen vänjer man sig. :joy::joy:

2 gillningar