Flic med tillhörande hub - Oväntat bra!

Jag måste få skriva av mig lite.

Bakgrund
Jag har tre stycken sonoshögtalare (vardagsrum, kök, badrum) sedan ett år tillbaka och ångrar inte en sekund att jag investerade mig i sonosträsket. Mina högtalare sitter med fästen högt upp efter väggarna och jag kan således inte komma åt de fysiska knapparna. Mitt enda sätt att starta och justera volymen är med appen, vilket är en hela poängen med sonos egentligen … men det är inte alltid så nice att dra upp mobilen för att göra minsta lilla justering. Jag har funderat länge på hur jag ska göra min sonosupplevelse mer smooth, och trillade nyligen in på att bluetooth-knappen Flic skulle kunna lösa mina problem.

Jag vill också föra till protokollet att jag ogillar tanken med att styra mina högtalare med röstkommandon, därför jag letat efter fysiska triggers.

Flic
Som jag har kunnat läsa mig till så blev Flic ingen succé inledningsvis då man behövde ha igång deras app för att det skulle fungera. Sedan en tid tillbaka finns nu en Flic Hub som man ansluter till sitt trådlösa nätverk och kan koppla upp till 60 knappar med. Det var denna hub + en medföljande flic, som jag klickade hem för 699:- på Kjell för två veckor sedan.

Första intrycket var svagt, för jag kunde inte slutföra installationen. Det visade sig dock att Comhem stamfiberkabel till hela norra Sverige hade blivit avgrävd, så jag hade visst inget internet (var det sista jag kollade vid min felsökning, mvh idiot). När internet var igång igen fungerade installationen klockrent och jag blev förvånad över hur enkelt det var att komma igång. Inom några minuter hade jag kopplat play/pause, next song och volym upp till knappen … och knappjäveln/sonos reagerar utan minsta lilla fördröjning!

Jag såg potentialen i detta och fick abstinens efter fler knappar. I Sverige kunde man köpa 3 knappar för 750:- som billigast, men sen såg jag att på Flic’s egna hemsida har de en 40% rabattkampanj inför Flic 2 lanseringen. De har ett paket där på åtta stycken knappar till priset av fem sedan tidigare, och så 40% rabatt på det resulterade i ett kostnad på drygt 140 kr/knapp för mig.

Nu sedan en vecka tillbaka har jag då nio stycken Flics… Flicor… (Plural?) som jag med stort nöje gillar att sätta på varje dag… oj… :no_mouth:. Skämt åsido, jag kör följande setup:

… och kan nu styra mina Sonos i ur och skur från alla mina rum i lägenheten. Det är vardagslyx att kunna höja volymen i köket när man lagar mat eller höja volymen/byta låt när jag duschar, men framförallt är det guld värt att kunna dra igång ljudet direkt i hallen när man kommer hem.

Jag har ställt in mina knappar så att de är i standby-läge, vilket enligt appen bidrar till en liten fördröjning när man trycker på knappen efter att den har gått i viloläge. Jag kan meddela att den fördröjningen är försumbar och förbättrat nog batteritiden enormt.

Sammanfattning
Jag rekommenderar Flic med tillhörande hub till alla som känner igen sig i min problemställning, speciellt nu när de går att få tag på billigare… Eller så är det läge att vänta på Flic 2, men jag tycker ettorna är smart nog som de är. Vi får se hur nöjd jag är om 1 - 2 år när jag måste byta ut klockbatteriet i samtliga knappar… den dagen, den sorgen :slight_smile:

Om ni har några funderingar så svarar jag gärna på dessa i den mån jag kan!


Screenshot_20190508-205722

3 gillningar

Häftigt när det funkar bra, iaf efter att nätet kom tillbaka under installationen :slight_smile:

Hur fäster man dom dära Flics:en?

De har dubbelsidig tejp på undersidan.
Jag har styrning av läslampa, motorlåset till ytterdörren och på/av sängvärme via Flic :slight_smile:

1 gillning

Precis som kenjon skrev så är det dubbelhäftad tejp för-applicerad. Sedan följer det med nå klämmor också så man kan spänna fast de i tyg.

1 gillning

Hur länge har du haft dina knappar? Håller batteriet som utlovat?

Över ett år i alla fall. Enkelt att byta. CR2016 tror jag det är…

1 gillning

Läslampa förstår jag inte, har du limmat grejen på favoritfotöljen?

Nej, men under soffbordet :slight_smile:

1 gillning

Vad kul! Det här hade jag helt missat :slight_smile: