Fokus på säkerhet och ansvar när Lime Elscootrar etablerar sig i ny stad

Från sajten:
Fokus på säkerhet och ansvar när Lime Elscootrar etablerar sig i ny stad | Teknikveckan


image

Lime följer efter Voi och etablerar sig i Helsingborg. Men den här gången sätter man inte bara ut skarpcyklarna på stan utan bolaget bjuder in till event.

I morgon den 11 juli mellan 08.00 och 10.00 kan alla Helsingborgare komma till Radisson Blu och testa hur de fungerar. De 50 första får en varsin hjälm.

Helsingborg var staden som blev uppmärksammad för den första dödsolyckan där elscooter var inblandad. Då talades det om myndigheter ville förbjuda elsparkcyklar helt men det visade sig senare vara ett missförstånd.

Oavsett är det viktigt att skydda huvudet. Även tidigare har Lime fokuserat på konsten att bära hjälm genom att göra det till ett designföremål.

Med lanseringen i Helsingborg finns Lime i sex städer och det är Malmö, Lund, Helsingborg, Stockholm, Göteborg och Uppsala.

Grejen med de här elscootrarna är ju att de uppmuntrar till spontanåkning. Jag går ute på stan och helt plötsligt får jag för mig att jag borde befinna mig 2 kilometer åt andra hållet till. Hur kommer jag dit snabbast och enklast? Då passar en sådan här pryl bra. Men någon hjälm har jag ju inte med mig, oavsett hur liten och väldesignad den än är.

För övrigt så är det bara ett “t” i etablerar :wink:

Yes - ändrade på sajten men glömde trycka i här :slight_smile:
Finns hjälmar som en kan platta ihop och ha i väskan - tänker skaffa en sådan :slight_smile:

Ja. Fast hur effektiv är den där hjälmen egentligen när ditt huvud träffar asfalten i hög hastighet?

Tänker mig att alla hjälmar måste uppfylla vissa krav :slight_smile:

Visst. Det finns en CE-märkning för cykelhjälmar. Om det nu är en “riktig” hjälm man har. Men felet med cykelhjälmar är att de ofta sitter helt fel på huvudet. “Man vill ju inte förstöra frisyren”. Haha. Falsk trygghet.

Men nu handlade ju det här om att man som spontanåkare av dessa elscootrar sällan har någon hjälm alls. Den ligger där hemma för jag hade ju inte alls tänkt att den skulle behövas idag.

Ne precis jag förstod vad du menade men jag menade mer att i alla fall jag tänker ha en liten smidig hjälm i ryggan så ofta jag kan. Sparkcyklar är ju inte heller i närheten så hög fallhöjd som med cykel och går inte så.snabbt heller oftast.

Det är de små hjulen som är det stora problemet med dessa farkoster. Det behövs inte så mycket ojämnheter för att det ska gå hals över huvud och pang ner med huvudet i asfalten.

Japp - och dåliga vägar :slight_smile:

Japp. Men dåliga vägar/gator kan man i viss mån kompensera med bra hjul. Och då platsar liksom inte de där dvärghjulen på elscootrarna. Pang bom och krasch :slight_smile:

Kanske jag som är petig eller heter det inte sparkcyklar? :wink::joy: