Följa ett inlägg smidigt på Facebook?

Jag har använt Facebook så som det var från början, att connecta med de som är mina vänner på Fb. Jag har i väldigt liten omfattning diskuterat eller debatterat med de som har mer offentliga konton. Jag har inte heller varit så aktiv i några grupper. Men nu har jag halkat in i en grupp(fotboll) och upplever det otroligt krångligt att använda.

Några exempel.

  1. Om man tittar på en match och vill följa tråden/inlägget om den matchen måste jag fysiskt datera upp sidan via webbläsaren(Safari på Mac) för att se de senaste svaren/kommentarerna. När jag gör det hoppar sidan lite fram och tillbaka för att garanterat inte stanna vid den tråden/inlägget. När jag väl letat reda på den tråden så krävs det sedan i sin tur att jag trycker på en lite rad där det står “fler kommentarer”. När man trycker på den kommer man till kommentar 1 om det är typ 10-100 inlägg och jag tror man kommer lite längre ned om det är flera hundra inlägg. Men hur som helt måste man då scrolla ned till de nya inläggen. Allt detta är inte optimalt när man ser på TV samtidigt. Jag missade tex. ett gult kort igår när jag höll på med detta.
  • Ska det vara så här? Känner ni igen er? Gör jag något fel? Är vissa webbläsare “bättre på Fb” än Safari?
  1. Om mitt intresse fångas av ett inlägg och jag tänker det där ska jag snart läsa men går ur den gruppen för att kolla något annat på Fb kan inlägget vara som bortblåst när jag kommer tillbaka. Borta. Noll. Inget. Jag testar både “Nya händelser” och “Nya inlägg” och inlägget är puts väck oavsett detta. Sedan kan det återkomma nästa gång jag går in i gruppen.
  • Samma som ovan fast med andra ord: Vad f_n är det här? Är det Fb eller just “min” grupp som inte fattar hur det bör fungera. Eller är det mig det är fel på?

Jag tänker att TV driver väl några grupper på Fb så det borde ju finnas de som är mästare på detta, här inne? Så please, hjälp mig lite. Dessutom har jag fattat det som att det finns många grupper på Fb och flera med ett stort antal aktiva personer, hur är det möjligt med denna användarupplevelse? Det senare indikerar ju att det är mig det är fel på, eller att en annan webbläsare löser det bättre.