Föräldrarkontroll på mobil

Skulle önska tips på hur bäst man begränsar med olämpliga saker via appar och nätet. Finns det en plattform eller måste man gå in i varje app? Det är ju inte bara appar som det kommer mycket skräp. Youtube t ex och massor av ambivalenta saker eller personer som bara dyker upp.

Har du Android kan kidsen inte ens starta Youtube-appen utan är hänvisade till Youtube-kids om du aktivera familylink som det heter där.

iOS vet jag inte.

Generellt sätt är det bästa motmedlet samtal.

2 gillningar

Nu blir det lite moralpredikan…:wink:

Min fru och jag har aldrig begränsat våran dotters sociala medier och andra appar.
Bättre att prata med barnen och ha en bra kommunikation.
Bättre att dom lär sig från början att det finns både gott och ont på nätet precis som i verkliga världen.
Dom är ju i princip samma sak i dagens samhälle.
Tex när hon fick Instagram läste vi en bok tillsammans som heter “På skärmen” innan.

https://www.adlibris.com/se/bok/pa-skarmen-sociala-medier-for-nyborjare-9789129702620

4 gillningar

Håller med att det är bra att prata men nu gäller det pojkar så det är ganska annorlunda intressen. Bara på Fortnite är det massa underliga personer som pratar och svär.

Och du tror inte tjejer utsätts på nätet för lömska typer…

Begränsa och förbjuda är inte rätt väg. Kommunikation är.

1 gillning

Jag har family link för min familj på gott och ont. Dock inga skärmtider och inte alla begränsningar. Nu är kidsen 6 och 8 år och grabben som är äldst får strax sin första mobil. Han blev helt besatt av Youtube såpass att han sov dåligt och blev irriterad, än hur mycket vi förklarade så blev det återgång. Nu när han har begränsningar på tex fulla Youtube så mår han mycket bättre. Som sagt hänger på ålder och hur barnen är mogna för det digitala livet

1 gillning

Jag driver min familj som ett företag och mdm:ar alla mobiler, än så länge har vi bara varit med om en uppsägning

Vad är mdm:a?

Mobile device management
det är vad företag brukar ha för att kontrollera sina anställdas enheter.

För att förtydliga, det var menat som ett skämt.
På iPhone går det att som förälder använda föräldrarkontroll och kontrollera vilken sorts appar som får användas när och hur länge

Föräldrarkontroll på iPhone då måste man väl komma i barnets mobil eller kan man göra det via omvägar?

Enligt @Esse så finns familylink. Har kollat och den finns även för iPhone. Problemet är att via länkar o dylikt kan barnen hamna i villovägar och helt plötsligt dyker det upp olämpligt erotisk innehåll. Väldigt tråkigt att barnen ska få sin sexual undervisning helt förvrängt.

Skrev du precis detta?

Jag försöker också driva ett företag här hemma - kan meddela att jag är den enda som fyller på kaffebryggaren när den sista koppen är tagen…

Har korrigerat.

Det gjorde inte det bättre.

3 gillningar

Där kom den igen...

1 gillning

Vad har jag skrivit för fel? det är ju ett faktum att barn kan råka hamna på sådana sidor. Kan du ta bort ditt inlägg pga redigerat så inte alla tror att jag är mot dessa.

Har du satt upp familjedelning så kan du styra det från din telefon.

1 gillning

Du är ju emot dessa enligt ditt egna redigerade inlägg.