Fråga om Sonos, högtalarsystem i stort och lite IKEA

För “många” år sedan, så skulle jag förse hemmet med ljud. Småsmarta högtalare fanns, men utbudet var inte riktigt som idag. Efter att ha läst, surfat runt, så stod det tillslut mellan Sonos och Heos. Så, helt plötsligt, hade Hifi-Klubben utförsäljning av Heos-högtalare, Heos 1 endast, men det var ju det jag ville ha, mest som test och som start, men det var inte för värsta rave-partyt, utan det var var för att lyssna på radio, lite spotify och ljudbok, medans man gick omkring hemma. Realisationen var uppdelad i två paket, en kombo “två stycken Heos 1” samt “En Heos 1 plus Gopack med blåtandsmöjlighet” och jag slog till på båda två.

Jag måste säga, att jag har varit nöjd. Till det som det var tänkt, har de fungerat väldigt bra. Dock, så tog det inte lång tid tills nyare versioner dök upp (HS2) och direkt, så slutade det hända så mycket med mina gamla högtalare. De var fortfarande smarta, men blev inte smartare. De kunde inte heller på något vis kopplas till TV. De gånger man ville se en superhjältefilm eller en match med Liverpool (nästan även det superhjältar) och man kanske ville ha lite bättre ljud än bara TVn:s högtalare, så var ju inte mina Heos till någon hjälp. Så för detta ändamål köpte jag ett par Audio Pro addon 10 + sub som jag kopplat in med optisk kabel. Detta fyller ju sin funktion, tll punkt och pricka. Dessa högtalare har ju dessutom blåtand, så då blev det ju så att när man ville spela lite spotify med dunka dunka, så var ju Audio Pro-högtalare något roligare än mina Heos, så där plcokade jag bort första funktionen, från de första smarta högtalarna.

Sen, som Apple-människa, så har jag ju gått och väntat på Homepods, men med svenskt stöd. Under tiden släpper Google (som man inte kommer undan) sina Gooogle Home (mini) till bra pris. Så en dag, när vi passerar Kjell och Co, så ser vi 990:- för den stora och 349:- för den lilla och vi slår till på båda. Kommer hem, kopplar in dem och vips, så har mina gamla Heos-trotjänare spelat ut sin roll, helt och hållet.

Så nu, hemma, har jag Heos, Audio Pro med blåtand och Google Home. Och snart skall vi flytta!

Dags för frågorna :slight_smile:

Har sett ett par Sonos, som heter Play 1. Inköpta för ca 1,5 år sedan, och vad jag snabbt har läst till mig, så är Sonos Play 1 och Sonos One inte samma sak? Kan man röststyra ett par Sonos Play 1, och i så fall med Google? Kan man parkoppla/bygga ut Sonos Play 1, med de Sonos-högtalarna som finns på IKEA? Eller, skall man strunta helt i Sonos, IKEA och kanske fortsätta med Google Assisstans? Fler högtalare, kanske en Chromecast och så vidare? Vad tycker ni?

Kanske inte var mycket till frågor, för ett sånt här långt inlägg, men detta symboliserar min vånda inför flytt och min självpåtagna syssla, att automatisera hemmet :innocent: Får se hur det blir med detta?

Nej Play1 har inte röststyrning och touchkontroller som Sonos One har. Sonos One har röststyrning inte Play1.Dessutom är designen olika.

Nej dom går inte att parkoppla utan enbart sätta ihop till en grupp. Dvs det blir monoljud från båda högtalarna

1 gillning

Två högtalare av samma modell går att parkoppla till stereo, dvs Play:1+Play:1 eller Symfonisk+Symfonisk, men är det olika modeller får man skapa en grupp/rum av dem och då blir det som Jocko nämnde ovan.

Jag har ingen Google Home själv, men vad jag förstått ska du kunna lägga till Sonos högtalare i Home-appen och på så sätt kunna röststyra dem via dina befintliga Google Home. Men någon annan måste nog intyga att det faktiskt går.

1 gillning

Tack, då vet jag! Utesluter inte att jag lägger pengar på IKEAS lösning, men de gamla Sonos Play 1 får stå kvar :slight_smile:

Editerar: Måste bara göra ett tillägg om hur käckt det är med forum som detta, där man kan ställa frågor, får svar som man kanske vet, men känner sig osäker på. Typ, bolla idéer! Så jäkla smidigt!

2 gillningar

De enda högtalarna som går att skapa stereoljud av och parkoppla som inte är helt identiska är nya Sonos One SL och Sonos One :slight_smile:

Det är mer eller mindre samma högtalare men Sonos One SL har inga mikrofoner och därmed inte stöd för några röstassistenter :slight_smile:

1 gillning