Frågade konduktör om hjälp med reseappen - fick böter på 1000 kronor

Från sajten:
https://teknikveckan.com/kollektivtrafik/fragade-konduktor-om-hjalp-med-reseappen-fick-boter-pa-1000-kronor/


image

När Anders Mildner skulle aktivera sitt månadskort krånglade Skånetrafikens app, därför gick han fram till vad han trodde var konduktören, eller kundvärd som det heter numera, för att få hjälp.

I stället får han reda på att biljetten måste vara aktiverad innan påstigning och får en bot på 1000 kronor. Den som skrev ut boten var inte Skånetrafikens ordinarie kundvärd utan kontrakterad personal som går mellan olika tåg och bussar och gör extrakontroller av biljetten. Det är sedan tidigare känt att det räcker med att sätta sin fot innanför bussen utan att biljetten är aktiverad för att få böter.

Efter överklagande beslutar Skånetrafiken att sänka boten till 150 kronor men medger fortfarande inte fel. På Twitter svarar länstrafikbolagen att en biljett skall vara klar innan man kliver ombord.

Vi förstår din sits men eftersom du ska ha din biljett klar innan du kliver ombord på tåget.

/ Evelyn.

— Skånetrafiken (@skanetrafiken) October 17, 2019

Under hösten har Skånetrafiken fasat ut det gamla Jojo-kortet tillförmån för att betala med kort i automat, ett nytt plastkort men framförallt erbjudit möjligheten att ha månadskort i appen. Dock utan att ta höjd för eventuellt krångel med den.

Uppdaterat 15 oktober: Nu har Skånetrafiken ringt upp Anders och bett om ursäkt.

Inget förvånande, censurerad

Sedan undrar man många gånger hur resenärer egentligen agerar. Om jag hade ställts inför detta scenario så hade jag sagt ett par väl valda till denna klåparen till “värd” och sedan gått av tåget/bussen. Aldrig i livet att jag hade tagit emot en böteslapp oavsett summa.

1 gillning

Ska väl bli illa omtyckt för detta. Men om reglerna är sådan att biljetten ska vara löst innan ombordstigning sker så är det så resenärer ska göra. De kan inte vara så att när resenären väl ser en kontrollant ombord så ska den klara sig om den först då går fram och låtsas inte begripa hur man gör. Jag tycker Skånetrafiken gör rätt. Dessutom är 1000 kr lägre än 1200 kr som Västtrafik och 1500 kr som SL tar för samma förseelse.

1 gillning

I princip håller jag med dig. Regler är regler och ska följas.

Gråzonen uppstår när tekniken strular. Vem ska man fråga om inte en tågvärd?

Hopplös situation om man vill putsa på sitt varumärke…:smiley:. Ska man lösa biljett innan så får man helt enkelt göra det. Samtidigt finns ju ibland anledning att vara lite smidig när det uppenbart inte fanns ett uppsåt att planka. Här var ju uppsåtet åt andra hållet.

Jag har en anhörig som åkte dit på ett mycket värre sätt, dagsböter. Hen bad mig om hjälp med ett ärende hos en myndighet. Jag ringde kundtjänst för att kolla vad som gällde och baserat på det beskedet gjorde hen exakt som jag blivit informerad om. Det var fel information. Det blev rättegång och dom. Hen ansågs skyldig och dömdes till dagsböter. I processen insåg jag att i informationen jag presenterat fanns en detalj som man kunde tolka olika. Den som svarade på min fråga svarade fel eller tolkade min information på det alternativa sättet. Här fanns heller inget uppsåt men både åklagare och domstol konstaterade att det var ointressant för detta brott. Åklagaren sa till och med under sin framställan i domstolen att uppsåt saknades. Men, thats the law…

Om det är fel på tekniken centralt bör både tågvärdar och kontrollanter känna till det, om inte så i efterhand. Är det den personliga tekniken som inte fungerar ligger det på resenären att lösa det innan den kliver på. Biljetten ska synas i telefonen innan ombordstigning. Det ska också finnas tillräckligt med ström i telefonen för hela resan.

1 gillning

Jag hade problem med att aktivera Appen häromdagen för det inte kom ett sms - mitt, Skånetrafiken eller operatörens fel - och i så fall vems operatör? :slight_smile:

Detta ställer ju till det för äldre och för turister som inte har roamingdata påslaget.

Skulle det vara så försvinnande dyrt att ha en biljett automat vid varje station?

Det finns men detta gällde aktivering av ett digitalt månadskort i appen.

1 gillning

Jag undrar också hur många resenärer agerar när de tar till okvädningsord, hot eller våld mot personal i kollektivtrafiken. Även om man som resenär anse sig ha rätt att åka utan biljett är det aldrig okej att passera den gränsen. I många fall där resenärer “gråter ut” i media framkommer inte hela sanningen om det egna beteendet.

Själv kan jag bete mig när jag åker kollektivt och har aldrig haft några problem med personalen ombord på bussen, tåget eller spårvagnen. Därmed inte sagt att saknas otrevliga eller osmidiga personer som tjänstgör i kollektivtrafiken.

Enligt en undersökning jag läst är det vanligare med hot och våld mot ombordpersonal på tågen än inom kriminalvården. Skrämmande.

Okvädesord är ju inget måste för att ta till styrkeord i en bisarr situation.

Mycket baseras också på den brist på kompetens som Skånetrafiken har. Usla många gånger på att leverera verbal service, dvs sin kontakt gentemot sina kunder resenärerna. Usla på att hålla tidtabellen (som de själva har satt upp!) och i många fall helt utebli från tidtabellen. Detta utöver att många av deras chaufförer har svårt att följa trafikreglerna och vissa kör som biltjuvar.

Jag har åkt buss i Malmö under över 30 års tid och har sett hur de fullständigt har changerat. Jag roade mig för några år sedan med att sätta upp ett skript som hämtar resedata för närliggande busstationer från deras öppna API och se hur dessa ser ut, mindre smickrande resultat.

Okej. Jag vet hur vissa beter sig och misstänkte därför att “några väl valda ord” till en “klåpare” inte precis var av det slag som förbättrar trivseln i kollektivtrafiken eller samhället i stort.

Hur vederbörande uppfattar orden kan ju jag som “leverantör” av orden aldrig riktigt veta men helt ärligt, det är inte så intressant. Det är inte det som är det stora problemet utan det är att de inte kan leverera en fungerande tjänst. De är också den första kontaktvägen in mot Skånetrafiken man stöter på och det är en del av deras arbetsuppgift inom deras serviceyrke att kunna hantera kunder som är irriterade när Skånetrafikens tjänsteleverans fallerar.

Haha jag vet ju hur du beter dig när du är riktigt uppjagad så jag kan tänka mig hur det där gick till :sweat_smile:

  1. Vi talar i generella termer, inte om mig.

  2. Du vet ingenting, du har aldrig träffat mig och känner inte mig.

Nej men jag har hört dig :wink:

Möjligtvis “hört” mig i skriven text här i bubblan, ja. Viss skillnad.

Hur som helst så talar vi här i generella termer och inte om mig.

Det är klart att det är relevant hur man uppfattas av den som tar emot klagomålet. Är man bara oförskämd är knappast troligt att det kommer att bli något bra av saken i slutändan - varken för den som är missnöjd eller för den som tar emot de “väl” valda orden. Många verkar tro att man har rätt att bete sig hur som helst mot människor i serviceyrken och att det ska ingå i deras arbetsuppgifter att ta emot oförskämdheter, hot och våld. Alternativt att den som är mest aggressiv och självcentrerad får bäst service. Så är det inte.

Håller med om att alla som jobbar mot kunder eller resenärer ska kunna hantera att dessa är arga, besvikna, frustrerade eller irriterade. Men en civiliserad människa kan vara allt det, utan att gå över gränsen.

Aha.

1 gillning

Och Kullander :slight_smile: