Fred i det svenska ljudbokskriget

Från sajten:
Fred i det svenska ljudbokskriget | Teknikveckan


image

Det lågintensiva krig mellan Bonnier och Nordstedts ägda Storytel är till ända. Bolagen har slutit ett treårigt avtal mellan sig som träder kraft 1 september.

Problemet har tidigare varit att Bonnier haft en annan ersättningsmodell än de andra i kraft av sin storlek. Samtidigt menar Bonnier att Storytel har diskriminerat Bonniers ljudböcker på olika topplistor och började dra bort böcker i från tjänsten.

I pressmeddelandet kan vi läsa följande.

Håkan Rudels, VD, Bonnierförlagen:

– I och med detta avtal har vi säkrat förutsägbara och långsiktigt hållbara ersättningsnivåer för oss och alla våra författare, vilket har varit helt avgörande för oss. Samtidigt gör detta avtal att vi kan lägga all energi på att fortsätta investera i och utveckla nya berättelser, författarskap och litteratur. Jag är väldigt glad över att alla våra författares böcker återigen erbjuds Storytels läsare och lyssnare. Det är min övertygelse att det här samarbetsavtalet är bra för hela den svenska bokbranschen.

Jonas Tellander, VD, Storytel:

– Jag gläds enormt åt att Storytels kunder åter kan läsa och lyssna på hela Bonnierförlagens katalog, inklusive alla nya böcker. Storytel och Bonnierförlagen har haft intensiva förhandlingar under sommaren som slutligen utmynnade i att vi kunde ingå avtalet idag. Det har varit ett givande och ett tagande där vi nu hittat en långsiktig lösning som även skingrar eventuell osäkerhet kring Storytels erbjudande i Sverige, och som båda parter är nöjda med. Genom avtalet kommer Storytel ha en rimlig marginal på Bonnierförlagens böcker, vilket varit ett avgörande villkor. Det är ett bra avtal för båda parter, och där de stora vinnarna är våra kunder och författarna.

Det är väl härligt när vi alla bara kan komma överens?

Källa: Pressmeddelande. (Foto: Storytel, CC-licens)

Annons: Prova Streamingtjänster kostnadsfritt gratis upp till en månad.