Funderingar på portabel SSD

Funderade på en Samsung Portable SSD T5 2TB, så jämförde jag lite:

- 500GB = 1072:-

- 1TB = 1908 => ≈2 ggr

- 2TB = 3978:- => ≈3,7 ggr / 2,1 ggr

Så, en 2TB, två 1TB eller fyra 500GB förmånligaste framstår ju då 2x1TB om man räknar in extra sladdar mm och att man kan använda dom lite olika. Fyra st 500GB blir lite många att hålla reda om säger så.

Jag hade tagit 2tb. Alldeles för lite pengar som skiljer för att hålla på att strula med två diskar…

Tja, har ju en Desktop och två Laptop, varav den ena följer med ut ofta, så två blir nog bättre för mig, annars hade jag nog gått på din linje.

Det är ju bara flytta över 2tb när du kommer hem? Annars hade jag satsat på en NAS och en extern SSD iom att du verkar fota ganska mycket. Köp en Drobo och fyll på med diskar efterhand du behöver mer utrymmme.

Dessa är externa som jag startade tråden med.

Jom men vill inte riskera att den till desktoppen “försvinner, pajar” etc.

Du, jag har flera NAS, DAS (Drobo, och en Lacie DAS också.), men dom börjar bli fulla och också lite sega därför, när man bildbehandlar mot dom direkt. så jag vill ha en där jag lägger det som ska redigeras och när det är klart så över på NAS/DAS, oftast med viktiga grejor till DAS då den kommer med i Backblaze-backupperna.

Jag har en 2TB backup SDD med SD kortläsare som automatiskt gör backup efter man startat den och sedan stoppat in kortet.
Den här 1TB ska vara till eventuell medhavd dator eller iPad.
Backup SSD:n redigerar jag inte på utan den är bara till för SD-kort backup.

Det blir dyrt när man är fattig :wink:

Jag gillar inte att ha allt utspritt. Jag hade satsat på att utöka min DAS/NAS och haft en portabel med mig.

1 gillning

Köp några hårddiskkabinetter + lösa SSDs. T.ex. 1TB Samsung 860 EVO. Tror du sparar 500 kronor på varje SSD. Samsung T5 är dock snäppet mindre. Vill du ha riktigt snabba SSDs så gå på NVMe. Finns hårddiskkabinetter för det också.

Jag försöker också hålla allt på några få ställen. Just nu rullar tre servrar, två HPE-servrar och en Dell-server. Man får så mycket data idag så tycker inte man gör annan än att köpa diskar. Senaste två åren har jag nog köpt en disk i månaden. HPE-servrarna klarar bara fem diskar var och Dellen 4 diskar. Räddningen just nu är diskar via USB3. Fyra USB3 portar på varje server. Inte snyggt, men fungerar!

Vad är det för data du får som tar så mycket plats? Sen strening-tjänsterna kom har jag knappt någon nytta av lokal lagring :smiley:

Jag sparar på det mesta! Rippar musik, film m.m. Tar plats! Håller mig ifrån tjänster om jag kan. Testat dom flesta och tycker inte dom håller! Gamla filmer och litet utbud på det man vill se. Ljud och bild är sådär. Listan är lång!

Här är några exempel:

Lägg på ett par 100 filmer och några 1000 avsnitt av serier. Musik i flac. Mycket data blir det! :smiley:

Bäst jag lägger in en bild så ingen får för sig att det är olagligt nedladdat:

1 gillning

Haha , de bra :joy:

Det är liksom fullt i NASar och DASar och vill inte ha en till och diskarna i dom är maxade vad dom medger men ska rensa lite nångång :slight_smile:

Jo funderade på det men det funkar snabbt och bra så här också.
Har bara en dator med USB-C/Thunderbolt 3 så den blir snabb. Huvudatorn har "bara TB2 och inte många grejor som har det idag så det blir till att köra vanlig USB-3 där, så supersnabba SSD blir inte snabbare än anslutningen medger :slight_smile:

1 gillning

Min tanke var ju att du kunde byta till större diskar i NAS/DAS inte köpa en till :smiley:

Du är inte SweSG från 99? :smiley:

1 gillning

Får väl se om jag kan klämma in några 8" (nån som minns dessa floppydiskar?) diskar då… :wink:

Är redan maxat, för vad själva Drobon klarar (DAS:en), dessutom kör jag med dubbel säkerhet så två diskar av fem kan paja utan förlorade data.
Blir nog en 8-diskars så småning om, som om nått år eller så.

Varför så stora filer? Använder du inte x265?

1 gillning

Jag har ett par filmer i x265 också. Dom ligger på 60-80GB styck :smiley: