Funderingar på portabel SSD

Men varför då? x265 är så mycket effektivare på komprimering och bildkvalitén blir inte bättre bara för man har så stora filer.

När det kommer till Blu-ray så tycker jag det inte är så farligt med 20-40GB filen. Bara ljudet tar ju runt 4GB. Film i 4k och filer runt 80GB är ju inget jag har massa av. Mera testfilmer typ. Roligt att ha ett par stycken av dom.

Ok ovanligt stora men whatever floats your boat :blush:

Bara ljudet på Interstellar (2014) ligger på 6.90GB

Men som du säger. Blir stora filer!

Hur löser du att ta backup på allt detta? Tänkte på typ brand/stöld osv.
Även om du nu har all fysiks media fortfarande är det ju ett jädra jobb att rippa allt igen.
Någon som har något bra tips på moln baserade backup alternativ?

Jag har en server på annan plats. Det viktigaste för mig är dock min musik och bilder. 2TB musik. Bilder vet jag inte hur stor plats det tar. Några 100GB kanske. Backup på lösa diskar också på det.

Plockade ut alla ljudspår på Interstellar (2014):

Så nöjer man sig med AC-3 eller DTS så kan man få ned storleken några GB

Hur vet vi att det inte är “lånat foto”? :rofl:

1 gillning

Varför vill man ha alla ljudspår? Man väljer väl det bästa.

Jo, jag brukar bara ha det bästa. Ibland följer dock alla spår med. Tar ju bara någon minut att ta bort dom om man vill dock.

Jag brukar lägga filmerna runt 10-15GB i vanliga fall. Tycker det duger fint!

Underhåll på 2 av mina backupservrar:

Eftersom Apple har något skit idag så fixade jag lite äpplen på dom. Dom kan ju inte vara sämre!

@anon83749704 såg på 99 att det hade fixat sig. SanDisk SSD eller vad du köpte!

@anon75927519
Snyggt med dom röda äpplena mot det svarta och så kan man ju ta sig en tugga eller två om hungern blir överväldigande :smiley:

Japp, blev en 1TB Sandisk SSD för lite all möjlig användning som temporär lagring och sparar just ihop till en Drobo 5D3 att ersätta min gamla Drobo 5D som är begränsad till 32 eller så TB, (den nya 5D3 är maxad på 64TB) som får stå i reserv utan HDDs. Bara flytta över diskarna som man vill utan en massa setups/restore etc.

1 gillning

SanDisk är ganska bra! Har några SSD med dom. Ett supersnabbt minne från dom + massa andra USB-pinnar:

Jag kör dock mest kabinetter. Lättare att byta diskar:

Har några USB-SSDs från Samsung också. Dock lite mindre på 250GB.

Sandisk är inte ganska bra, dom är näst bäst efter Sony vad gäller SD-kort men bäst vad gäller micro-SD :slight_smile: Och riktigt bra vad gäller USB-stickor (har även WiFi sådana) och små smidiga bärbara SSD :slight_smile:

Jodå, dom är bra! Haft problem med SSD från WD senaste året. SanDisk är la uppköpta av WD? Hoppas dom inte tar efter bara. 4 SSDs pajade för mig. WD SSD gröna rackare.

Dom senaste 2 åren har 5 SSD rasat för mig och en spinnare. WD blå i en USB-grej. Hämtade ut 2 stycken 8TB diskar nyss. Röda!

Jag kan lägga till att jag pillar väldigt mycket med film så skriver sönder dom snabbt. Har haft dom att jobba mot typ.

Skumt med WD alltså :-/
Så använder jag också mina externa SSD, som jobba mot sen över till permanent lagring.

Jo, dom har klarat runt 40-50TB sedan har dom dött typ.

Låter ju inte bra alls, har du varit i kontakt med WD om detta?