Går det att samtala med 2 iPhone's utan täckning?

Kan man samtala på något sätt mellan 2 iPhone’s där det varken finns mobiltäckning eller wifi?

Nej.

  • vissa modeller av iPhone kan man köra med wakie taki funktion i usa , inte hemma i kalla swe …
1 gillning

Skulle vara intressant och veta hur det funkar och om man skulle kunna få igång det på något sätt.

Tror att op satte stopp i swe

Hittade denna text från Aug 2019.

Sedan en tid tillbaka har det ryktats om att Apple vill lägga till en funktion för ”walkie-talkie” i Iphone, något som skulle göra det möjligt att kommunicera med varandra i områden där mobilnätet inte fungerar.

Nu rapporterar emellertid The Information att Apple har lagt planerna i malpåse, något som innebär att funktionen inte lär dyka upp i årets eller nästa års modeller av Iphone.

Den främsta anledningen är att Rubén Caballero, personen som ansvarade för projektet, lämnade Apple för några månader sedan. En annan anledning till beslutet är att tekniken baserades på Intel-modem och att Apple tänker återgå till Qualcomms modem från och med nästa år.

I sammanhanget kan det påpekas att det finns en funktion som kallas för walkie-talkie i Apple Watch, men den baseras på wifi och har ingenting med den ryktade funktionen för Iphone att göra.

Jag hade hoppats på att det fanns en app som man kunde kört mellan 2 telefoner men det ser mörkt ut.

Aha :+1:t2:

Hittade en app som jag laddade hem som heter Firechat där man skulle kunna messa varann vilket också skulle funka. Men när jag ska registrera mig så misslyckas det.

Går ju att skicka till atv utan Wi-Fi. Min killgissning är att man kanske kan använda liknande teknik mellan två iPhones om viljan funnes :thinking:

Som jag förstår det så skapar atv ett eget Wi-Fi som man kopplar upp mot. Tror att aidrop bygger på samma metod.

Tror det var firechat jag testade för ett par år sen, typ 2013 eller nåt, då funkade det fint att chatta utan någon täckning. Har för mig att det fanns flera olika appar som byggde på typ ett Bluetooth mesh-nätverk mellan flera iPhones

Jag lyckas inte registrera mig på Firechat men jag ska testa lite mer senare, det är några månader innan jag behöver detta så vi får se hur det löser sig.