Google Assistant är nu lanserat till vissa av Sonos produkter

Så ser mitt ut…

Kan inte casta ljud till Sonos och kan inte lägga till min Sonos i en högtalargrupp, Sonos finns inte som val i högtalargruppen. Fungerar det för er?

1 gillning

Testade aldrig det, men kan göra de när jag e hemma igen efter jobbet… Men de tråkiga va att den vägrar spela musik, när jag står vid tex högtalaren i sovrummet och säger “hey google, spela musik ifrån spotify” så säger den bara att den inte kan göra det…

1 gillning

Tämligen kass implementation, men hoppas det blir bättre med tiden. Att casta samt gruppera med andra google home högtalare funkar ej. Vet inte om dom sagt att det ska funka men borde ju vara en given funktion…

Ja det här blev ju lite mellanmjölk, att inte kunna lägga min Beam i en högtalargrupp eller att casta ljud till den är ju riktigt dåligt. Undrar om det är hårdvara eller om det kan lösas på sikt?

Here's my findings:

  • The Sonos speakers will be visible in the Google Home app (even old sonos speakers like Play:1)

  • The Sonos speakers must be associated with a room in the Google Home app (so Google Assistant can, for example, turn the lights in the room the Sonos One/Beam is in)

  • The Sonos speakers ARE NOT chromecast receivers (you cannot send audio to them using the chromecast functionalities of your apps)

  • The Sonos speakers CANNOT BE ADDED TO CHROMECAST GROUPS (as they are not chromecast receivers)

  • The Sonos One speakers (and Beam, I'm assuming) have a "default speaker" and "default tv" option, but only in the Google Assistant app (not in the Google Home app)

https://www.reddit.com/r/sonos/comments/boiocv/google_assistant_integration_going_live_today_is

Tror ni SYMFONISK kommer få stödet med google assistant

Det borde dem få!

Jag lyckades lösa mina problem med Spotify genom att byta ordningen på mina inställda språk i Assistant-appen. Hade tidigare Svenska som förstaspråk med US English som backup. Efter ett byte av ordningen till Engelska först och omlänkning av Spotify-integrationen funkar det :slight_smile:

Inte jätteimponerad ännu av implementationen men betydligt högre Wife Acceptance Factor än Alexa då numera hela familjen kan prata svenska även med våra Sonos. Upplever den dock betydligt långsammare på att svara än våra Google Home. Sonos one (first gen), Spotify Premium.

Det här borde väl vara ett bra tillfälle för @Esse att göra en YouTube video på. Många som lever i Apple världen som har Sonos men inte så bra på Google Assistent och Google Home. Känner själv lite bortkommen i både GA appen och GH appen på iOS.

1 gillning

Den förvirringen är konstant oavsett plattform tyvärr - fattar inte hur svårt det kan vara att göra en pedagogisk app.

Thats a hard no: En av de viktigaste funktionerna saknas i IKEAs Sonos-högtalare | Teknikveckan

Lite killgissning där @Marcus_Attefors.

Skönt att prata svenska. Men jag blir tokig på att behöva säga “Hey” varje gång, känner mig som Joey i Vänner som gör ett raggnings-försök. Kan de inte bara låta oss välja väckningsfras själva ? Kommer Alexa på Svenska i framtiden byter jag snabbt tillbaka!

Ja ha, 02.30 inatt starta Spotify på typ högsta volym i sovrummet. Tack Google :crazy_face::gun:

1 gillning

Hur gjorde du för att få den att spela musik. När jag ber den spela säger hon att hon inte kan det. Måste ha någon inställning fel.

1 gillning

Lägg till engelska också. Sen tog jag bort kopplingen med Spotify.
La till igen, sen funka det.

1 gillning

Störigt att man måste ha engelska som förstaspråk, då blir ju temperatur och klockslag fel på till exempel Google Nest Hub. Eller har nån av er fått det att funka med svenska först i listan över språk för Google-assistenten?

Hur löste ni det exakt? Jag har ändrat om till US på Sonos site, sedan ställt in Google Assistant i Sonos-appen, sedan tagit bort Spotify i Sonos-appen, men ändå fungerar det inte :frowning:

Engelska på Sonos hemsida
Ställa in Engelska som första språk för Google Assistant (i Googles app).
Det räckte för mig.

1 gillning