Göra styvfars musik lättillgänglig

Halloj allesammans!
Jag har fått ett uppdrag av styvfar. Han vill kunna spela upp alla sina cd-skivor via paddan och streama dom till stereon. Eftersom hans padda, en iPad Air 3, bara har 64GB lagring så måste vi komma på något sätt att lagra alla hundratals skivor.
Eftersom karln är fullständigt oteknisk. Och eftersom han bor dryga 80 mil bort. Så är min tanke en NAS som jag kan administrera på distans. Typ en Synology DS 218 eller liknande. Då kan jag styra den hemifrån om det skulle behövas och han kan använda DS Audio för att skicka musiken till stereon.
Jag har inte riktigt bestämt vilket filformat vi ska köra. Förstärkaren klarar högst AAC 256kbit/s, men jag tänker att det ändå kan vara bra att rippa skivorna i .vaw eller ALAC för att framtidssäkra för bättre standarder?

Min fråga till er är om ni har förslag på andra lösningar som kanske t om är ännu enklare? Kanske förslag på någon molntjänst som är lätt åtkomlig från paddan eller motsvarande. Kom gärna med förslag!

Har ni kollat hur mycket som kanske finns redan på tex Spotify?
Kanske enklast att ta ett abonnemang. Sen koppla in en chromecast eller Apple TV att streama till stereon med.

Annars finns ju Google Play Music, ni kan lagra 50000 låtar där, gratis.
https://play.google.com/music/

Rippa och ladda upp till iTunes Match. Kostar typ 200 :- per år eller så. Sen så spelar han via Apple music till sin stereo.